Vineri, Mai 10, 2024

Exclusiv pentru Medici Veterinari

Rezumat:

Medicul veterinar Baloi Samir, presedintele Federatiei Patronatelor Medicilor Veterinari(FPMV) a publicat pe un grup de dezbateri medici veterinari de pe o retea de socializare un document transmis ANSVSA ce cuprinde punctul de vedere al organizatiei pe care o conduce cu privire la normele de aplicare ale Legii 236/2019.

 Reprezentantii FPMV sustin ca articolele din prezentul proiect de hotarare publicat pe website-ul ANSVSA incalca drepturile ce rezida din exercitarea profesiilor liberale, drepturile antreprenoriale si afecteaza grav caracterul liberal al profesiei de Medic Veterinar de Libera Practica Imputernicit, transformandu-l in argat al statului (o persoana in slujba statului, cu obligatii multiple dar fara nici un drept din cele pe care le au angajatii), aservit al angajatilor statului."De asemenea, se mai arata ca „normele metodologice exced spiritului si literei actelor normative care le ordona" si „incalca drepturile si libertatile omului, in speta dreptul de a-si alege ne ingradit domiciliul, dreptul la munca, si dreptul la munca remunerata". 

In raportul trimis ANSVSA, FPMV sustine ca „au identificat aspecte inadmisibile care necesita sa fie eliminate sau reformulate in proiectul de hotarare cu privire la normele de aplicare ale Legii 236/2019, publicat pe website-ul ansvsa.ro. 

1. Emitentul normelor metodologice, conditioneaza fara temei, acordarea sumei de 10.000 de lei M.V.L.P.I. de criterii care au in vedere numarul de angajati ai concesionarului. 

2. Emitentul normelor de aplicare ale Legii 236/2019, pierde din vedere faptul ca legea se adreseaza unei profesii liberale, unor antreprenori nu unor angajati ai statului ca urmare nu are dreptul sa impuna reguli care contravin art. 1 din Legea 160, principiilor si reglementarilor profesiilor liberale si principiilor antreprenoriale. 

Aratam ca M.V.L.P.I este un antreprenor, un liber-profesionist, si nu trebuie tratat ca un angajat al statului cu obligatii multiple (obligatia de a asigura program de permanenta, sa raspunda la orice ora din zi si din noapte solicitarilor cetatenilor, sa supravegheze permanent terituoriul, etc), dar fara drepturi similare angajatilor statului (dreptul la un program de 40 de ore pe saptamana, dreptul sa ne putem recupera, sau de a ni se plati orele suplimentare, dreptul la concediu platit, dreptul de a ne fi evaluate si platite riscurile profesionale, etc). 

3. Emitentul normelor metodologice prin dispozitii care exced cadrului juridic impus de normele in executarea carora se emit, exercita un abuz de putere, incalcand astfel, drepturile si libertatile fundamentale ale omului, drepturile si libertatile medicilor veterinari practicanti ai unei profesii liberale. 

4. Emitentul normelor metodologice conditioneaza decontarea actiunilor sanitar-veterinare de atingerea unor standarde ne precizate, ne cuantificate si ne cuantificabile ca volum de munca, valoare profesionala si valoare materiala. Deaceea propunem cuantificarea acestor standarde intr-un manual operational al actiunilor sanitare veterinare din programul strategic, care sa cuprinda: 

  1. Timpii tehnici ai fiecarei actiuni; 
  2. Cuantificarea in minute a fiecarui timp operator; 
  3. Evaluarea si standardizarea costurilor /minut lucrat, prin raportare la veniturile medicilor veterinari care lucreaza in sistemul public; 
  4. Stabilirea riscurilor profesionale la care se expun M.V.L.P.I in timpul efectuarii actiunilor sanitar-veterinare contractate cu statul si cuantificarea acestora in bani prin raportare la valoarea sporurilor salariale ale medicilor veterinari din sistemul public; 
  5. Stabilirea instrumentarului si materialelor necesare; 

5. Emitentul normelor metodologice delega unele competente si responsabilitati de interes 

public, din sarcina functionarilor statului roman in sarcina M.V.L.P.I. Exercitarea si indeplinirea acestor competente si responsabilitati, depinde de o multitudine de factori imposibil de controlat si gestionat de catre M.V.L.P.I. 

6. Emitentul normelor metodologice impune M.V.L.P.I activitati neremunerate. Orice activitate pe care concedentul o solicita in plus fata de cele mentionate in Legea 236/2019 trebuie platita. Una dintre aceste activitati este catagrafierea animalelor in vederea calcularii U.V.M-uri aferent circumscriptiilor sanitar-veterinare, sau conform instructiunilor concedentului pentru planificarea actiunilor strategice concesionate. Catagrafierea in astfel de situatii nu poate fi asimilata unei urgente asa cum prevede Legea 236/2019

7. Legea nu prevede pentru formarea profesionala continua, un numar suplimentar, fata de cele 120 de puncte impuse de normele in viguare. Sanctiunea pentru ne indeplinirea targetului de 120 de puncte este ridicarea atestatului de libera practica si suspendarea dreptului de a profesa, aspect concret pe care emitentul normelor il ignora in multe articole impunind alte restrictii si verificari inutile. 

8. Emitentul normelor metodologice nu are in vedere faptul ca softul cu ajutorul caruia se acceseaza Baza Nationala de Date apartine unei singure firme, neexistand concurenta, aceasta situatie determina monopol, ea trebuind sa fie reglementata conform art 4 din Legea Concurentei nr 21/1996, existand riscul abuzului de putere dominanata prin impunerea unor preturi nejustificat de mari. 

Pentru evitarea acestei situatii este necesara achizitia softului de catre concedent ca mai apoi sa fie folosit gratuit de catre concesionari, fiind o baza de importanta nationala la care au acces diferite entitati ale statului care acceseaza de asemenea gratuit, aparand o situatie conflictuala si neloiala, in care concesionarul plateste accesul si sustinefinanaciar softul in timp ce entitati ale statului se vor folosi de munca concesionarului gratuit (creatorul BND). Situatie anormala: creatorul plateste si utilizatorii (entitati ale statului ce acceseaza BND) se folosesc gratuit de munca concesionarului (entitate privata) 

9. Emitentul normelor metodologice, impune criterii de departajare ilegale, precum varsta si domiciliul, pentru atribuirea contractelor de concesiune, dar scapa din vedere aspecte care au ca efect cresterea eficientei si standardelor profedionale, precum stabilitatea unitatii medical-veterinare, predictibilitatea veniturilor si a capacitatii de supraveghere si interventie in cazul aparitiei unor epidemii, experienta profesionala a personalului si cunoasterea specificului si cutumelor zonei. Pentru a putea indeplini astfel de standarde, antreprenorul liberprofesionist, managerul cabinetului are nevoie de: 

  • Siguranta amortizarii investitiilor efectuate pentru amenajarea si dotarea cabinetelor, pentru pregatirea si formarea profesionala a angajatilor, pentru consilierea, educarea si sprijinirea fermierilor in vederea cresterii efectivelor si ingrijirii acestora in conditii optime de biosecuritate si bunastare. 
  • Predictibilitatea asigurarii unor venituri certe si constante pentru cabinet. 
  • Cunoasterea culturii zonei, a specificului si cutumelor constituie un element foarte important pentru efectuarea actiunilor sanitare veterinare si mai ales pentru asigurarea vitezei de reactie in cazul aparitiei unor boli majore 

10. Emitentul normelor metodologice delega atributiunile de consiliere a unor structuri ale administratiei locale din sarcina M.V.O in sarcina concesionarului. Concesionarul nu se subordoneaza acestor structuri, dar nici nu ii sunt remunerate serviciile prestate, aspect care reprezinta o incalcare a dreptului la munca remunerata. Intrucat Legea 236/2019 nu face in nici un fel referire la activitati de instruire, norma poate fi considerata abuziva. In contractele sinalagmatice nu se pot impune clauze suplimentare fara a fi acceptate de ambele parti. 

11. Stabilirea numarului si pregatirii profesionale a angajatilor trebuie sa cada in sarcina medicului veterinar titular, sau/si administratorului, functie de necesitatile cabinetului. Concedentul aflat in relatii contractuale cu concesionarul nu are dreptul, legal si nici nu este in folosul profesiei sa intervina in managementul antreprenorului. 

12. Ambulanta veterinara dotata corespunzator, reprezinta o investitie majora din punct de vedere economic si mareste substantial capacitatea de interventia a medicului veterinar in zonele greu accesibile specifice C.S.V.A. din mediul rural. De asemenea mareste substantial capacitatea de supraveghere si interventie a echipelor medical veterinare in combaterea unor boli majore cu difuzibilitate in mediul silvatic, precum P.P.A. bluetongue, etc. 

13. Emitentul normelor metodologice trebuie sa aiba in vedere si respectarea art. 15 (2) din Constitutia Romaniei :,,legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale sau contraventionale mai favorabile”, Extrapoland, nici un act normativ ( lege, HG, ordin.etc) care ne priveste nu poate avea caracter retroactiv. Ca urmare nu se pot aplicacontractelor in derulare, cum, din pacate, nu de putine ori au fost aplicate, efectele acestora rasfrangandu-se asupra continutului contractelor in derulare. De asemenea in derularea contractelor trebuie tinut cont de art. 1270 (1) si (2) din noul Cod penal. ".

Medicul veterinar Viorel Andronie, presedintele CMVRo a expus de asemenea parerea sa, cu privire la cateva din aspectele mentionate in raportul FPMV. 

„Conform legislatiei mvlpi=medic veterinar autorizat pt. actiuni de control oficial este obligat sa evite conflictul de interese!", adaugand „Una dintre multiplele constatari ale CE privind acest aspect se refera la certificarea suinelor: "59. Autoritatea competenta a confirmat ca intreaga activitate veterinara efectuata de medici veterinari privati in ceea ce priveste exploatatiile comerciale, inclusiv certificarea, este platita de catre entitatea comerciala. Acest lucru nu este in conformitate cu articolul 4 din Directiva 96/93/CE, care impune ca autoritatea competenta sa se asigure ca responsabilii cu certificarea desemnati de aceasta detin un statut care le garanteaza impartialitatea si nu au un interes comercial direct legat de animalele sau produsele care fac obiectul certificarii sau de exploatatia sau unitatea de unde provin acestea. Nu exista controale oficiale efectuate pentru a verifica activitatea legata de certificare a medicilor veterinari privati de la aceste exploatatii comerciale autorizate."

De asemenea, in privinta prevederilor prin care permit universitatilor care detin facultati de profil medical veterinar sa concesioneze activitati sanitar veterinare, activitate pe care FPMV o considera ca fiind o concurenta neloiala medicilor veterinari de libera practica, presedintele CMVRo a aratat: „Universitatile de medicina veterinara nu creeaza concurenta neloiala, ci formeaza competitori adaptati la piata muncii!"

Mai jos redam intregul continut al raportului Federatiei Patronatelor Medicilor Veterinari.