Duminică, Aprilie 28, 2024

Exclusiv pentru Medici Veterinari

Rezumat:
Un Congres plin, cu o participare cu mult peste asteptari, in conditii tehnice deosebite si cu discutii aprinse si interesante care vor defini in viitorii ani profesia de medic veterinar.
 

congres2In cadrul congresului P.M.V.P.R. s-au prezentat si dezbatut urmatoarele teme :

> Regulile de bune practici pentru animalele mici

> Regulile de bune practici pentru animalele mari

>Politicile veterinare

>Circulatia medicamentului de uz veterinar

> Programul Strategic si sistemul concesiunilor veterinare

>Microciparea si comercializarea animalelor de companie

> Finantari veterinare prin F.E.A.D.R.

In urma dezbaterilor s-au creionat urmatoarele concluzii:

1. Regulile de bune practici pentru animalele mici - Participantii prezenti la congres, in special reprezentantii A.M.V.A.C., au acreditat ideea introducerii unui pachet de reguli de bune practici pentru toate manoperele si procedurile medicale executate in cabinetele de animale de companie. Desi fiecare cabinet are un set de reguli pe care le respecta, acestea nu sunt universale si nu pot fi folosite pentru justificarea actului medical din punct de vedere deontologic atunci cand sunt reclamatii referitoare la unele proceduri de tratament sau interventii chirurgicale la adresa medicilor veterinari inaintate la comisia de deontologie din cadrul C.M.V.R.O.. in ultimul timp, numarul sesizarilor la Comisia de Deontologie a crescut, si din ce in ce mai multi proprietari apeleaza la aceasta comisie, motivat sau nu, fiind adesea insotiti de avocati si aducand acuze grave medicilor veterinari. Un cod de bune practici corect facut si legiferat de C.M.V.R.O. ar da posibilitatea medicului veterinar sa demonstreze ca a respectat un protocol standard intrun anumit caz. De asemenea, lipsa unui astfel de cod face aproape imposibila asigurarea completa de malpraxis.

2. Regulile de bune practici pentru animalele mari - in cazul cabinetelor care lucreaza preponderent cu animale mari, pe langa regulile de la animalele de companie, s-a sugerat necesitatea introducerii obligatorie a Fisei de Sanatate a animalului , fisa care sa contina date despre: sex, varsta, rasa, parinti, proprietar, cod de exploatatie, localitate, etc. si sa contina rezultatele actiunilor obligatorii efectuate, precum si alte date pe care medicul veterinar le considera relevante pentru a fi completate. Aceasta fisa trebuie sa insoteasca animalul pe toata durata vietii (impreuna cu Pasaportul in cazul bovinelor), va fi completata periodic de catre medicul veterinar si va fi eliberata concomitent cu certificatul de miscare in momentul instrainarii animalului. S-a acreditat ideea ca aceasta fisa sa poata fi listata din calculatorul IQM si sa poata fi vizualizata si de catre medicul noului proprietar.

3. Politici veterinare - in cadrul acestui subiect au fost prezentate politica veterinara pe care P.M.V.P.R. intentioneaza sa o promoveze in cadrul organizatiei. Participantii au agreat existenta si necesitatea unei astfel de Politici veterinare si au considerat ca existenta unor reguli clare de conlucrare in interiorul unei organizatii, alaturi de Regulile de buna Practica nu ar duce decat la imbunatatirea imaginii medicului veterinar.

4. Circulatia medicamentului de uz veterinar - la acest puct s-a prezentat un scurt filmulet ce a demonstrat modul fraudulos prin care medicamentul de uz veterinar circula prin punctele farmaceutice si farmaciile din Romania. Deasemenea, s-a prezentat pozitia FVE si O.M.S. vis a vis de medicamentele veterinare care produc reziduuri si genereaza antibiorezistenta, precum si actele normative care reglementeaza circulatia medicamentului in Romania si UE in urma dezbaterilor aprinse pe acest subiect s-au creionat urmatoarele concluzii:

  1. Medicamentul de uz veterinar trebuie sa fie apanajul exclusiv al medicului veterinar; 
  2. Comercializarea trebuie sa se faca numai de la producator sau distribuitor la cabinetul veterinar sau farmacia veterinara; 
  3. Punctele farmaceutice trebuie sa coexiste numai in cadrul cabinetului veterinar; 
  4. Medicamentele injectabile trebuie sa fie utilizate si administrate numai prin intermediul cabinetului veterinar; 
  5. Toate exploatatiile comerciale trebuie sa aiba incheiate contracte cu un cabinet veterinar organizat conform legii si sa achizitioneze medicamente fie prin intermediul cabinetului veterinar contractual, fie pe baza prescriptiei acestuia; 
  6. Colegiul Medicilor Veterinari ar trebui sa-si inaspreasca sanctiunile disciplinare, inclusiv cu retragerea atestatului de libera practica pentru acei medici veterinari care incalca deontologia cu privire la comercializarea medicamentului de uz veterinar; 
  7. A.N.S.V.S.A. trebuie sa inaspreasca sanctiunile pentru cei care incalca legislatia in vigoare cu privire la comercializarea medicamentului de uz veterinar, prin marirea cuantumului amenzilor aplicate si suspendarea activitatii acelor unitati care nu respecta prevederile legale. 

5. Programul strategic si sistemul Concesiunilor Veterinare - in cadrul acestui punct s-a prezentat evolutia veniturilor unui cabinet veterinar din 2008 pana in prezent si s-a evidentiat scaderea progresiva a acestora in balanta cu cresterea cheltuielilor cabinetului. S-au analizat posibilitatile de afaceri colaterale aducatoare de venit si s-au tras urmatoarele concluzii:

  1. Necesitatea reglementarii circulatiei medicamentului de uz veterinar, lucru ce ar aduce din consultatii si comercializare, o crestere a veniturilor cabinetului cu aproximativ 40%; 
  2. Necesitatea implicarii medicului veterinar in sistemul insamantarilor artificiale, lucru care de asemenea care ar putea aduce castiguri substantiale; 
  3. Reglementarea relatiei contractuale dintre exploatatiile noncomerciale si cabinetele veterinare, pentru o mai buna si mai sigura planificare a afacerii, a eficientizarii realizarii actiunilor veterinare obligatorii. Acest lucru, pe langa libera concurenta, ar duce la cresterea calitatii actului medical si eliminarea in timp a ce lor care nu au o strategie coerenta de dezvoltare, atat profesionala cat si investitionala. 

6. Microciparea si comercializarea animalelor de companie - la acest punct s-au prezentat propunerile legislative ale P.M.V.P.R. referitoare la microcipare si comert cu animale de companie. Propunerile si concluziile au fost urmatoarele:

  1. Microciparea sa se faca exclusiv de catre medicul veterinar; 
  2. Pasapoartele sa aiba serii centralizate si sa se aloce pe fiecare cabinet veterinar; 
  3. Existenta unei baze de date care sa contina toate datele despre animalele microcipate si care sa fie legata la Baza Europeana de Date; 
  4. Pentru mediul rural s-a propus gasirea unor solutii mai ieftine intrucat proprietarii de caini din mediul rural vor refuza in masa actiunea de microcipare. S-a sugerat posibilitatea introducerii ca mijloc alternativ de identificare crotalia electronica. 
  5. O alta propunere a fost studierea posibilitatii atragerii de catre autoritatile romane a unor fonduri europene pentru acoperirea costurilor identificarii cainilor in mediul rural, dupa modelul Ungariei; 
  6. Comercializarea animalelor de companie trebuie sa se faca numai prin magazine specializate si care au incheiate contracte de asistenta cu un cabinet veterinar. 

7. Finantari veterinare - s-a prezentat cadrul legal pentru accesarea masurii 312 din cadrul FEADR. De asemnenea, s-au prezentat propunerile P.M.V.P.R. pentru dotarea cabinetelor veterinare, a am bu - lantelor veterinare precum si de constructie sau renovare a cabinetelor veterinare.