Luni, Mai 13, 2024

Exclusiv pentru Medici Veterinari

Rezumat:

Intr-o piata relativ mica, construirea unui afaceri de succes nu este tocmai o treaba usoara. Contactul permanent cu oamenii, relatia de incredere pe care a asfaltat-o de-a lungul anilor cu toti cei care cu care colaboreaza au facut-o pe Doina Roman, femeia din spatele Greenpoint Trade, o femeie de succes, cu o afacere de succes. Un interviu spumos cu managerul Greenpoint Trade despre inceputurile si evolutia firmei.

De cand activati pe piata din Romania si cum a fost inceputul?

Ideea afacerii Greenpoint Trade se leaga nemijlocit de Pic, un Yorkshre terrier pe care l-am adus din Irlanda in 2001 si care, fara doar si poate, poate fi considerat fondatorul spiritual al lui Greenpoint.
 

,,Pic" a venit la pachet cu o cusca, o cescuta pentru apa capatata pe avion de la niste stewardese si niste covorase pentru a-l antrena sa urineze pe suprafata lor. Cand l-am vazut pe micul terrier ca s-a dus glont pe covoras si a facut ce trebuia acolo... am facut si eu ochii mari!!! Covorasele erau o noutate absoluta chiar si pentru Irlanda, Anglia... nu mai spun pentru Romania.
Asa a inceput Greenpoint, cu un container de covorase absorbante aduse din USA si suficiente pentru nevoile tuturor terrierilor din Romania pentru vreo doi ani !!! Desi aveam un job foarte bine platit la o multinationala, m-am gandit sa infiintez o firma, si sa explorez acest domeniu minunat, care s-a dovedit plin de surprize.
Am inceput cu doi agenti de vanzari, un sofer si un medic veterinar consultant.  Astazi, Greenpoint Trade are 21 angajati, depozite proprii, doua sedii unul in Bucuresti si celalalt in Ploiesti, logistica si distributie proprie, sute de clienti in toata tara.
 

,,Pic" are statut de expert la Greenpoint si de multe ori are un latrat hotarator atunci cand trebuie sa decid asupra unui produs selectat pentru import.Nu a fost usor, am invatat multe lucruri din mers, dar am avut intotdeauna alaturi o echipa buna de profesionisti, pe care m-am putut baza in orice moment.

 

Cand ati inceput activitatea in domeniul veterinar?

Imediat ce mi-am dat sema ca nu e suficient sa aduci produse doar pentru segmentul de pet. Legatura stransa cu medicul veterinar, cel care se implica si in final dirijeaza toata aceasta piata trebuie sa fie definitorie. In fond el este gardianul care vegheaza la sanatatea animalelor si asa ca el este cel care trebuie sa faca alegerile.

Care au fost primele produse comercializate si cum au mers vanzarile?

Primele produse pe care le-am importat au fost cele pentru igiena animalelor de companie. Am ales intotdeauna numai produse de calitate superioara si cu referinte excelente. Mai mult, am cautat ca aceste produse sa aiba calitati care sa le scoata din comun.

La inceput, stiti cum se spune Primul pas e gresit al doilea e o catastrofa !!!
Vanzarile au mers prost, rezistenta la nou e intodeauna mare! Clientii se uitau la covorase se uitau la noi nu credeau nimic si noi nu ne lasam!!! Mai tarziu acest pas a fost un succes, am fost deschizatori de drum pentru multe produse revolutionare in aceasta piata. Azi toata lumea aduce covorase din surse indoielnice si multi nici nu stiu ca unele sunt pur si simplu netratate cu feromoni si ca nu atrag catelusul sa urineze pe suprafata lor si uite asa isi pierd clientii

Acum care este portofoliul de produse pe care il comercializati si aria de distributie?

Portofoliul este compus la ora actuala din produse destinate animalelor de companie: igiena, accesorii, hainute, jucarii, hrana umeda si uscata etc.Produse care se utilizeaza la recomandarea medicului veterinar: diete, antiparazitare, vitamine, suplimente si pentru uz veterinar: kituri pentru diagnosticarea bolilor la animalele de companie, soft pentru cabinetele veterinare, mobilier si mese chirurgicale si in curand aparatura pentru cabinete si clinici.
 

Majoritatea sunt produse in UE si USA si sunt intotdeauna de cea mai buna calitate.
80 % din produsele noastre sunt superpremium si restul premium. La clasa ,, economy" nu avem decat preturile care au fost intodeauna dimensionate pentru toate buzunarele in asa fel incat sa ne permitem cu totii sa cumparam produse bune la bani putini.
 

Distribuim in toata tara mai putin in zona de NV a tarii Arad, Timisoara, Oradea, Satu Mare. Avem medici veterinari, reprezentanti de zona in Constanta, Cluj, Prahova, Iasi, Bucuresti Si acoperim cu distributie proprie 3/4 din Romania.
 

Cati medici veterinari aveti angajati acum?
Cinci.
 

Aveti planuri de extindere a numarului de angajati, medici veterinari?
 

Da, in curand, datorita faptului ca ne vom axa mai mult pe importuri de medicamente, suplimente si alte produse destinate medicilor veterinari cu siguranta ca 90% din angajati vor avea aceasta calificare.

Cum isi poate dezvolta cariera un medic veterinar in firma GreenPoint Trade?

De obicei un medic veterinar entry level incepe cu lucruri mici adica face practica pe langa un senior. Are posibilitatea sa vada ,, piata,, in care va lucra.  Iar daca alege o cariera in vanzari are si aici posibilitatea sa treaca de la junior la senior si poate sa lucreze pe proiecte care il vor solicita destul. In toate cazurile, experienta intr-o firma de profil nu poate fi decat benefica. Consider ca Greenpoint a fost pentru multi absolventi ai facultatii de medicina veterinara locul unde si-au completat cunostintele teoretice din facultate cu pragmatismul care din pacate nu prea se preda in scoli, dar care este atat de necesar atunci cand incepi o cariera noua.
 

Vizitele facute la cabinetele seniorilor pentru a promova produsele Greenpoint si discutiile purtate cu acestia le-au oferit posibilitatea sa ia un contact direct cu problemele reale legate de activitatea si unui cabinet, sa vada cum se gestioneaza un business si sa evalueze toate riscurile comerciale implicate intr-o astfel de intreprindere. Cred ca in acest sens, Greenpoint a fost o a doua scoala pentru multi. Chiar in urma cu vreo trei luni, un medic veterinar care si-a facut stagiul la noi si-a deschis propriul cabinet.

Cum arata piata veterinara acum si cum o vedeti evoluand in urmatorii ani?

Statisticile arata ca pe teritoriul statelor din EU se opereaza in scopuri agricole si comerciale 79 milioane de cabaline, 140 milioane de porci, 98 milioane de ovine si 380 milioane de gaini ouatoare. Tot statisticile mai spun ca la o populatie de 350 milioane de cetateni revin 42 milioane de caini si 45 milioane de pisici, 191 milioane de iepuri,  cinci milioane de cai si 223 milioane de alte animale de companie, cum ar fi pasari de  colivie, pesti de acvariu, specii de maimuta, iguane sau serpi. Importanta animalelor de companie si interesul proprietarilor acestora pentru sanatatea lor sunt date si de urmatoarele cifre din UE14.000 de caini ajuta oameni orbi sau cu handicapuri fizice; caii sunt folositi in terapia oamenilor cu boli mintale sau dizabilitati fizice, studiile arata ca posesorii de animale de companie sunt mai sanatosi decat ceilalti, sufera mai rar de depresii, hipertensiune si se insanatosesc si mai repede; posesorii de caini fac regulat miscare fizica; animalele de companie ii invata pe copii sa fie responsabili. Numai daca citesti aceste statistici iti dai seama cum arata piata veterinara: MARE . Piata este mare si va fi si mai mare. De aceea eu consider ca domeniul sanitar - veterinar este de interes national si ca piata in acest domeniu este o piata in care trebuie sa ne asumam raspunderea indiferent de veriga pe care o reprezentam, fie ea cat de mica.

Pe piata romaneasca se afla in concurenta companiile straine, intre ele, si la o scara mai mica, se inregistreaza concurenta intre companiile romanesti si cele straine. Producatorii romani de produse farmaceutice de uz veterinar nu au cote de piata importante, iar tendinta este ca acestea sa fie achizitionate de producatori straini

Nu avem suficiente informatii, dar investitiile straine in Romania cresc de la an la an asa pe tacute Italienii, arabii cumpara terenuri si fac ferme pentru animale. Antreprenorii romani daca scapa cu nervii intregi cand pornesc sa faca o afacere cred se socotesc si cei mai norocosi din lume daca reusesc sa ia aprobare pentru un proiect muncit cu greu si care ar trebui finantat din fonduri UE. Ma refer la faptul ca acest lucru ar trebui sa fie normal nu Fata Morgana. Am vazut fabrici mici in tari din EU care au 50-60 de muncitori produc acesorii pentru animale de companie si care sunt facute si modernizate cu fonduri nerambursabile. Sume mari de 2,3 mild Ron, echivalent

Iata care este temerea mea la ceea ce cred ca vad in viitor Pacat de cat muncim cu totii pentru ca organismele abilitate sa ne sustina se misca foarte greu.
 

Si din pacate, piata de la noi a avut atat din motive obiective, cat si subiective o dezvoltare haotica. Au fost si mai sunt inca probleme generate de lipsa elegantei in afaceri; pentru foarte multi, termenul de concurenta are in continuare o conotatie foarte balcanica. Cred, totusi, ca cea mai mare problema este legata de mentalitate. Nu vad curand o schimbare in bine. Dimpotriva. Din pacate, actualul context economic actioneaza atat de puternic asupra unora incat pentru moment este greu de crezut ca mutatia pozitiva s-ar putea intampla curand. Si totusi, desi toate intreprinderile urmaresc sa obtina profit, s-a remarcat o schimbare de atitudine fata de interesele publicului larg, a societatii in general. Preocupari privind etica, responsabilitatea sociala, poluarea, protectia mediului, dezvoltarea durabila se regasesc in planurile de actiune pe termen mediu si lung.

Din cate stim, aveti o politica de sustinere a cabinetelor medicale veterinare, prin mobilarea si utilarea acestora, sa. Cum actionati in acest sens?

 
Identificam nevoile fiecarui client si suntem flexibili. As vrea sa subliniez ca inainte sa facem pasi hotaratori in aceasta directie analizam foarte bine competitia. Chiar daca oferim clientilor nostri de pilda un soft de gestionare a afacerii sau mobilier sau orice altceva, avem grija sa fie de mare folos cabinetului respectiv.

 
Adica nu sa fie luat numai fiindca era superoferta. Incercam din rasputeri sa demonstram ce castig poate avea cabinetul daca instaleaza acest soft prietenos in exploatare care poate scoate fise de observatie clientilor si o multime de alte rapoarte deosebit de folositoare. Imaginea cabinetului are de castigat si aduce un mare plus de clientela.

Aveti fara indoiala o afacere de succes. Care sunt secretele reusitei din punctul dvoastra de vedere?

 

Nu exista retete! Sau cel putin nu le cunosc. Singurele lucruri care functioneaza sunt munca, perseverenta, permanenta autoperfectionare, increderea in ceea ce faci si dorinta sa faci ceva bun nu numai bani. Bani fac foarte multi oameni dar unii nu lasa in urma decat lucruri indoielnice.

Care sunt ingredientele succesului in cazul firmei dvoastra?

 
Oamenii !!! Ca intodeauna omul sfinteste locul.
Resursa umana este cel mai de pret lucru intr-o companie.
Echipa te duce la succes sau la ,,deces!

Aici ar trebui sa procedez ca la decernarea premiilor Oscar:
 

Multumesc, sefului de vanzari care este un om minunat si care lucreaza in firma pana la epuizare de parca ar fi firma lui, agentilor de vanzari care de multe ori asista si la operatii ca sa demonstreze cat de bun este un produs sau altul, oamenilor de la depozit care se trezesc la ora 4 dimineata sa incarce masinile care pleaca in tara, soferilor care pe langa faptul ca tin covrigul ferm si fara accidente mai si distribuie marfa si nu in ultimul rand tuturor PARTENERILOR nostri pentru care am un respect deosebit datorita faptului ca sunt oameni care au inteles ca in afaceri ,,trebuie sa deschizi usa, sa asculti, sa iei o decizie si sa oferi consumatorului sansa de a alege.

Din experienta dvoastra, ce sfaturi ati da medicilor veterinari pentru a avea succes?

Departe de mine de a da sfaturi. Nu sunt in masura pentru ca nu sunt medic veterinar.
Pe specialitate chiar ar fi culmea sa ma exprim, dar daca privim pe ansamblu din punct de vedere al unei afaceri in domeniu as vrea sa amintesc tuturor sa nu ignore nici-o ocazie de perfectionare in management, marketing, vanzari, chiar finante pentru nefinantisti. Asa vor descoperi ca pot face singuri lucruri care li se pareau imposibile.

Oricum, as vrea sa amintesc un dialog pe care l-am avut cu o distinsa doamna medic veterinar si care la o intrebare de a mea despre nivelul unor stocuri din propriul ei cabinet, mi-a raspuns;,,eu sunt medic veterinar, nu sunt om de afaceri"
Pacat pentru doamna respectiva ca nu dorea sa stie ce se intampla cu banii pe care i-a investit si care este evolutia afacerii dumneaei.

 
Dar asta este alta discutie..