Sâmbătă, Iunie 14, 2025

Exclusiv pentru Medici Veterinari

Căsuța de e-mail, la fel ca și cabinetele veterinare, este adesea un spațiu intens solicitat. Pe lângă emailurile cu proprietarii de animale, cu furnizorii de medicamente și echipamente, sau cu asociațiile profesionale, ne trezim adesea asaltați de o avalanșă de mesaje nedorite: oferte dubioase, sfaturi financiare suspecte sau reclame la produse care nu au nicio legătură cu activitatea noastră. Instincitiv, primul gând este să dăm click pe linkul de „Dezabonare” (Unsubscribe) de la finalul mesajului, sperând să ne curățăm rapid inbox-ul. Însă, experții în securitate cibernetică trag un semnal de alarmă: acest gest, aparent inofensiv, vă poate expune unor riscuri mult mai mari decât simplul spam.

Căsuța de e-mail, la fel ca și cabinetele veterinare, este adesea un spațiu intens solicitat. Pe lângă emailurile cu proprietarii de animale, cu furnizorii de medicamente și echipamente, sau cu asociațiile profesionale, ne trezim adesea asaltați de o avalanșă de mesaje nedorite: oferte dubioase, sfaturi financiare suspecte sau reclame la produse care nu au nicio legătură cu activitatea noastră. Instincitiv, primul gând este să dăm click pe linkul de „Dezabonare” (Unsubscribe) de la finalul mesajului, sperând să ne curățăm rapid inbox-ul. Însă, experții în securitate cibernetică trag un semnal de alarmă: acest gest, aparent inofensiv, vă poate expune unor riscuri mult mai mari decât simplul spam.

Capcana „Dezabonării”: Mai mult rău decât bine?

Am fost învățați că dezabonarea este o soluție simplă și sigură. Din păcate, nu este întotdeauna așa. Conform unui articol publicat în The Wall Street Journal la 9 iunie 2025, experții în securitate cibernetică avertizează asupra riscurilor. TK Keanini, Chief Technology Officer la DNSFilter (o companie de securitate cibernetică), explică de ce: „Odată ce ați dat click pe linkul de dezabonare al unui expeditor, ați părăsit mediul sigur și structurat al clientului de e-mail și ați intrat în mediul deschis al web-ului”, unde vă puteți confrunta cu o serie nouă și periculoasă de amenințări.

Datele publicate în The Wall Street Journal citează DNSFilter, care arată că aproximativ 1 din 644 de click-uri pe linkuri de dezabonare duc utilizatorii către site-uri potențial malițioase.

Urmărește mai multe noutăți pe canalul nostru de WhatsApp!
Accesează canalul

Riscurile la care vă expuneți

Validarea adresei de e-mail

Cel mai mic risc este acela că actorii rău-voitori care v-au obținut adresa de e-mail verifică dacă aceasta este activă. Michael Bargury, CTO la Zenity, explică: „Dând click pe acel link de dezabonare, le spuneți atacatorilor că sunteți o persoană reală care interacționează cu spam-ul”. Chiar dacă nu provoacă daune imediate, acest lucru „vă poate transforma într-o țintă mai mare pe viitor”. Odată ce știu că adresa dvs. de e-mail este reală și activă, acești infractori pot începe să construiască un profil despre dvs., în speranța de a obține bani prin inginerie socială sau alte tipuri de escrocherii.

Site-uri web false, dar convingătoare (Phishing)

Un alt risc major este redirecționarea către o pagină web falsă, dar care arată autentic. Aici, infractorii cibernetici încearcă să vă păcălească să introduceți datele de conectare (parole) sau să instaleze software malițios (malware) pe dispozitivul dvs.
ATENȚIE! Dacă site-ul de dezabonare vă cere parola, este un semnal roșu clar! NU introduceți niciodată parola acolo. În schimb, deschideți o fereastră nouă în browser și navigați manual la site-ul real al expeditorului (dacă îl cunoașteți și îl considerați de încredere) pentru a schimba setările de comunicare.

Malware prin linkuri

Deși este o tactică mai puțin eficientă pentru infractori, este posibil ca un click pe un link de dezabonare să expună dispozitivul dvs. la malware. Pentru ca acest lucru să se întâmple, ar trebui să folosiți o versiune vulnerabilă a unui browser, iar infractorii să vizeze exact acea vulnerabilitate specifică browserului pe care îl folosiți și să dați click pe linkul fals. Chiar dacă riscul este mai mic, este important să fiți conștienți de el.

„Spam-uri” care par de încredere: Frauda prin asemănare

Un alt pericol la care putem fi expuși este cel al e-mailurilor de la expeditori care imită cu exactitate branduri sau servicii cu care avem deja relații comerciale sau profesionale. Gândiți-vă la un e-mail care pare să vină de la distribuitorul dumneavoastră de medicamente veterinare, de la banca unde aveți contul clinicii, de la o asociație profesională respectabilă (ex: Colegiul Medicilor Veterinari) sau chiar de la furnizorul de utilități.

Aceste e-mailuri pot solicita, sub diverse pretexte (o problemă la plată, o verificare a contului, o actualizare de date), să dați click pe un link. Acel link vă va duce, cel mai probabil, la un site de phishing, conceput să arate identic cu cel original, unde vi se vor cere date sensibile (nume de utilizator, parole, date bancare).

Cum să vă protejați eficient clinica și datele personale

Verificați întotdeauna expeditorul

Nu vă bazați doar pe numele afișat. Treceți cursorul peste adresa expeditorului (fără a da click!) pentru a vedea adresa reală. De multe ori, veți observa mici diferențe: o literă în plus, un domeniu diferit (.co la final în loc de .com), sau o serie de cifre.
Atenție la gramatică și formulări neobișnuite: E-mailurile de phishing conțin adesea greșeli gramaticale sau formulări stângace, atipice pentru o companie serioasă.

Nu dați click pe linkuri dubioase în corpul e-mailului

Dacă mesajul vi se pare suspect, chiar dacă pare de la o entitate cunoscută, nu dați click pe niciun link.

Accesați serviciile direct

Dacă primiți un e-mail de la banca dvs., de la furnizorul de software veterinar sau de la un distribuitor, care vă cere să actualizați datele sau să verificați o tranzacție, nu dați click pe linkul din e-mail. Deschideți un browser nou și navigați manual la site-ul oficial al băncii/furnizorului. Conectați-vă în siguranță de acolo.

Raportați ca Spam/Junk

Cea mai simplă și sigură metodă de a scăpa de e-mailurile nedorite (mai ales cele de la expeditori necunoscuți sau suspecți) este să le marcați ca spam (sau junk, nedorit) în clientul dvs. de e-mail. Aceasta ajută și furnizorul de e-mail să identifice și să blocheze mai bine mesajele similare pe viitor.

Filtre automate

Dacă sunteți hărțuiți constant de un anumit expeditor, setați un filtru în clientul de e-mail pentru ca mesajele de la acea adresă să ajungă direct în folderul de spam.

Adrese de e-mail dedicate

Pentru înregistrări la servicii online, newslettere, cupoane sau alte situații unde nu este necesară adresa dvs. principală, folosiți o adresă de e-mail dedicată, „de unică folosință”. Servicii precum „Hide My Email” de la Apple sau extensii similare pentru Chrome/Firefox vă permit să generați adrese unice, care redirecționează către inbox-ul real, dar pot fi dezactivate oricând dacă primesc spam.

 

Nu subestimați niciodată ingeniozitatea infractorilor cibernetici. Un click necugetat poate compromite nu doar datele personale, ci și securitatea informațiilor esențiale ale clinicii dumneavoastră. Fiți vigilenți și protejați-vă practica de aceste amenințări invizibile!

Urmărește-ne pe rețelele sociale:

Facebook Instagram LinkedIn

 Articole cu același subiect:

Articole similare

Relatii Publice

În medicina veterinară, comunicarea veștilor rele este un proces delicat, care implică nu doar pacientul— animalul bolnav—ci și proprietarul acestuia, ale cărui emoții și reacții joacă un rol...

Editoriale & Analize

Este putin neortodox, ca eu, un neinițiat în stomatologia veterinară să „îmi dau cu părerea” despre această specializare. Dar poate fi interesant să vorbesc, chiar și așa.

Noutăți Medicale

Pe 8 noiembrie, am lansat un sondaj adresat medicilor veterinari, pentru a analiza percepțiile acestora privind principalele cauze ale burnout-ului în medicina veterinară. Sondajul , publicat pe...

Noutăți Medicale

Pe 21 noiembrie, între orele 18:00 și 20:00, va avea loc un webinar mult așteptat, organizat de European Board of Veterinary Specialisation (EBVS) și International Veterinary Students’ Association...

Management

În universul antreprenoriatului, drumul de la o idee strălucită la un produs sau serviciu de succes este adesea pavat cu provocări, incertitudini și multe decizii. Mulți antreprenori visează la...

Noutăți Medicale FermaToate

Noutăți Medicale PETToate

Noutăți Medicale GeneraleToate

 

Acreditare CMVRO