
- Detalii
- Noutăți Medicale
Proiect de ORDIN ANSVSA pentru modificarea si completarea Normelor privind identificarea si inregistrarea cainilor cu stapan aprobate
ANSVSA a publicat pe website-ul institutiei un nou proiect de ORDIN pentru modificarea si completarea Normelor privind identificarea si inregistrarea cainilor cu stapan aprobate prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 1/2014. Mai jos puteti citi textul integral.
ANSVSA a publicat pe website-ul institutiei un nou proiect de ORDIN pentru modificarea si completarea Normelor privind identificarea si inregistrarea cainilor cu stapan aprobate prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 1/2014. Mai jos puteti citi textul integral.
AUTORITATEA NATIONALA SANITARA VETERINARA SI
PENTRU SIGURANTA ALIMENTELOR
ORDIN
pentru modificarea si completarea Normelor privind identificarea si inregistrarea
cainilor cu stapan aprobate prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare
Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 1/2014
Vazand Referatul de aprobare nr. .........../................ al Directiei Generale Control
Oficial din cadrul Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor,
avand in vedere prevederile art. 10 lit b), ale art. 18 alin. (5) si ale art. 48 alin. (7) din
Ordonanta Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activitatii sanitar-veterinare si pentru
siguranta alimentelor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 215/2004, cu
modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul prevederilor art. 4 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 1.415/2009 privind
organizarea si functionarea Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta
Alimentelor si a unitatilor din subordinea acesteia, cu modificarile si completarile ulterioare,
Decizia Curții Constituționale a Romaniei nr. 23 din 23 ianuarie 2018, care stabilește
ca prin sintagma ”numai dupa identificarea acestora” cuprinsa in art. 133 din O.U.G. nr.
155/2001 se condiționeaza acțiunea de vaccniare antirabica a cainilor cu stapan de identificarea
in prealabil a cainilor de catre proprietari. In condițiile in care rabia este o boala transmisibila
de la animale la om, letala in cazul in care nu se face vaccinarea in faza incipienta,
condiționarea vaccinarii cainelui de identificarea prealabila a acestuia este de natura de a aduce
atingere art. 34 privind dreptul la ocrotirea sanatații din Consttuție, sub aspectul masurilor de
prevenție pe care statul trebuie sa le adopte. Pe considerentul acestui deziderat Curtea
Constituționala a Romaniei apreciaza ca vaccinarea antirabica a cainilor cu stapan trebuie sa
preceada operațiunii de identificare și nu invers, stipuland in textul Deciziei ca ”evidența
vaccinarii antirabice se va ține in continuare in carnetul de sanatate al cainelui, carnet ce va fi
eliberat potrivit art. 133 alin. (3) din O.U.G. nr. 155/2001, avand serie și numar unice, precum
și in evidențele medicilor care efectueaza vaccinarea.
presedintele Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta
Alimentelor emite urmatorul ordin:
Arti I. – Normele privind identificarea si inregistrarea cainilor cu stapin aprobate prin Ordinul
presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr.
1/2014, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 31 din 16 martie 2014, se
modifica dupa cum urmeaza:
1. La articolul 2, literele k) si q) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
,,k) Registru de evidenta a cainilor cu stapan - colectie de informatii in format electronic, aflata
in gestiunea Colegiului Medicilor Veterinari, ce cuprinde datele de identificare ale animalului,
evenimentele, informatiile veterinare si datele de identificare ale proprietarului, nominale,
pastrate in forma electronica si arhivate intr-o baza de date, care permite asigurarea trasabilitatii
unui animal de la momentul identificarii si inregistrarii pana la momentul iesirii acestuia din
sistemul informatic;
q) furnizor secundar de carnete de sanatate si/sau pasapoarte - orice persoana juridica, care
achizitioneaza de la un furnizor primar si comercializeaza pe teritoriul Romaniei, carnete de
sanatate si/sau pasapoarte conforme cu cerintele prezentelor norme, catre unitati medicale
veterinare de asistenta, universitati care detin clinici veterinare si institutii publice care detin
caini de serviciu, in calitate de utilizatori finali ai carnetelor si pasapoartelor si care la randul
lor le elibereaza direct catre proprietarii de animale;”
2. La articolul 4, alineatul (1), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
”b) cainii adulti cu proprietar – la solicitarea proprietarului si in orice caz, inainte de vanzarea,
donarea sau scoaterea in spatii publice a acestora;”
3. La articolul 5, alineatul (1), dupa litera b) se introduce o noua litera, litera b1
) ce va avea urmatorul cuprins:
“(b1) pentru fiecare caine vaccinat antirabic se elibereaza un carnet de sanatate cu serie si
numar unic;”
4. La articolul 5, dupa alineatul (4) se introduce un alineat nou, alineatul (5) cu urmatorul
cuprins:
“(5) CMV raporteaza trimestrial catre ANSVSA modalitatea prin care si-a indeplinit obligatiile
prevazute la alin. (1) – (4).”
5. La articolul 6, dupa alineatul (6) se introduce un alineat nou, alineatul (7) cu urmatorul
cuprins:
“(7) CMV notifica trimestrial catre ANSVSA cazurile pentru care s-a dispus retragerea licentei
de utilizare RECS si va detalia modul prin care s-a constatat neindeplinirea conditiilor
mentionate la alin. (6), lit. b)-d).”
6. La articolul 7, alineaul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins :
“(2) Proprietarii de caini cu varsta mai mare de 90 de zile la data intrarii in vigoare a prezentelor
norme au obligatia de a solicita identificarea si inregistrarea animalelor in RECS, cel mai tarziu
inainte de vanzarea, donarea, vaccinarea contra rabiei sau scoaterea in spatii publice a
acestora.”
7. La articolul 8, alineatul (4), literele d) si e), se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
“ d) sa completeze, sa semneze, sa parafeze carnetul de sanatate si sa inmaneze documentul
proprietarului animalului pentru fiecare caine vaccinat antirabic;
e) pentru cainii care parasesc teritoriul Romaniei si au fost identificati prin microcipare, sa
elibereze la cererea proprietarilor, suplimentar fata de carnetul de sanatate si un pasaport, doar
daca, prin carnetul de sanatate se face dovada ca animalul a fost vaccinat antirabic in ultimele
12 luni, iar in cazul rapelului ce a depasit 12 luni de la ultima vaccinare, nu au trecut mai putin
de 21 de zile de la ultima vaccinare antirabica fara a fi depasit termenul de un an de la ultima
vaccinare;
8. La articolul 8, dupa alineatul (4), dupa litera e) se introduce o noua litera, litera e1
), cuurmatorul cuprins:
”e1) pentru cainii care parasesc teritoriul Romaniei si au fost identificati prin microcipare, sa
elibereze, la solicitarea proprietarului, suplimentar fata de carnetul de sanatate si un pasaport,
cu conditia ca datele inscrise in carnetul de sanatate al cainelui si cele inscrise in RECS sa
certifice faptul ca acesta a fost vaccinat antirabic dupa ce a fost identificat, si, in cazul primei
vaccinari sau a rapelului ce a depasit 12 luni de la ultima vaccinare, nu au trecut mai putin de
21 de zile de la data vaccinarii, iar in cazul vaccinarilor de rapel, ca acestea au fost efectuate in
ultimele 12 luni, fara a fi depasit termenul de un an de la utlima vaccinare;”
9. La articolul 8, dupa alineatul (4), dupa litera f) se introduce o noua litera, litera f1), cuurmatorul cuprins:
” f1) RECS permite inregistrarea doar a codurilor alocate de Autoritatea Nationala Sanitara
Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor furnizorilor aprobati;”
10. La articolul 8, alineatul (4), litera g), se modifica si va avea urmatorul cuprins:
”g) sa vaccineze contra rabiei doar cainii care la momentul vaccinarii sunt insotiti de carnete
de sanatate, conform prezentelor norme, sau pentru care se elibereaza un carnet de sanatate,
conform prezentelor norme, cu ocazia vaccinarii;”
12. La articolul 8, dupa alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (51), cu urmatorul
cuprins:
“(51) Medicii veterinari de libera practica, care au calitatea de identificatori si operatori RECS
sunt responsabili de efectuarea identificarii cainilor si de inregistrarea acestora in RECS,
potrivit legii si completeaza datele solicitate prin rubricatia pasaportului doar in baza
informatiilor inregistrate in RECS si/sau inscrise in carnetul de sanatate al cainelui si le certifica
prin parafare.”
13. La articolul 9, alineatele (5) si (6), se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
“(5) In vederea gestionarii RECS, CMV elaboreaza proceduri tehnice operationale, pe care le
supune avizarii ANSVSA, si informeaza utilizatorii RECS asupra continutului acestora.
(6) In cazul sesizarii unor abateri grave privind operarea in RECS si incalcari ale prevederilor
prezentei norme, CMV blocheaza temporar accesul utilizatorului in cauza, analizeaza si
dispune masuri conform codului de deontologie medical veterinar si sesizeaza ANSVSA in
vederea derularii de controale oficiale.”
14. La articolul 10, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
“(2) ANSVSA, prin serviciile specializate din cadrul directiilor sanitar-veterinare si pentru
siguranta alimentelor judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, raspunde sesizarilor CMV
prin efectuarea controalelor oficiale. Anual se vor efectua verificari privind corespondenta
datelor inscrise in RECS si constatarile din teren, prin sondaj, pentru un procent de minim 10%
din cainii identificati si vaccinati.”
15. La articolul 10, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5) cu urmatorul
cuprins:
“ (5) ANSVSA, prin serviciile specializate din cadrul directiilor sanitar-veterinare si pentru
siguranta alimentelor judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, legalizeaza pasaportul la
solicitarea proprietarilor, daca animalul de companie face obiectul unei miscari in tari terte ce
solicita acest lucru, efectuand urmatoarele actiuni:
a) verificarea identitatii animalului si coroborarea informatiilor din RECS cu
informatiile din pasaport si carnetul de sanatate,
b) aplicarea, in coltul din dreapta sus a primei pagini a pasaportului, a unui timbru sec
cu diametrul de 30 mm, in care se inscriu urmatoarele: A.N.S.V.S.A., in partea de sus, iar
central, D.S.V.S.A. si abrevierea judetului, respectiv a municipiului Bucuresti, precum si
aplicarea stampilei directiei sanitar-veterinare si pentru siguranta alimentelor competente in
realizarea legalizarii, in locul prevazut la rubrica "XI" din pasaport.”
16. La articolul 11, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (41) cu urmatorulcuprins:
“(41) In cazul in care codul de identificare nu se regaseste in RECS, administratorii
adaposturilor publice au obligatia informarii ANSVSA si CMV. ”
17. La articolul 11, alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
“(5) Dupa emiterea deciziei de adoptie sau revendicare, dupa caz, cainii neidentificati la
intrarea in adapost, se identifica si se inregistreaza in RECS in conformitate cu prevederile
prezentelor norme si li se elibereaza un carnet de sanatate in care sunt inscrise datele lor de
identificare, datele de identificare ale proprietarului si actiunile sanitar-veterinare efectuate.”
18. La articolul 13, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
“(2) Adaposturile publice si private care detin caini adoptati la distanta sunt proprietarii de
drept ai animalelor si au obligatia de a respecta cerintele privind identificarea si inregistrarea
in RECS a animalelor cazate in acest scop si sunt inregistrati in RECS in consecinta.”
19. La articolul 14, dupa alineatul (5) se introduc doua noi alineate, alineatele (6) și (7), cu
urmatorul cuprins:
“(6) Fiecare furnizor autorizat de carnete de sanatate si/sau pasapoarte pentru animalele de
companie, va inscrie pe facturile fiscale pe care le va emite la vanzarea carnetelor de sanatate
si/sau a pasapoartelor seria/intervalul de serii ale acestora.
(7) Furnizarea/eliberarea carnetelor de sanatate si/sau pasapoarte pentru animalele de companie
in alte condiții decat cele prevazute in prezenta norma sanitara veterinara este interzisa”
20. La articolul 15, dupa alineatul (7) se introduc doua alineate noi, alineatele (8) și (9), cu
urmatorul cuprins:
„(8) Fiecare furnizor autorizat de microcipuri pentru animalele de companie, este obligat sa
inscrie pe facturile fiscale pe care le emite la vanzarea microcipului/microcipurilor
seria/intervalul de serii al acestora;
(9) Furnizarea microcipurilor pentru animalele de companie in alte condiții decat cele
prevazute in prezenta norma sanitara veterinara este interzisa”.
21. La articolul 16, alineatul (8) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(8) Detinerea de caini neidentificati si neinregistrati este interzisa.”
22. . La articolul 16, dupa alineatul (8) se introduce un nou alineat, alineatul (81) ce va avea
urmatorul cuprins:
„(81) Nerespectarea obligatiilor prevazute la cap. IV, art.14, alin. 6 și 7, art. 15, alin. 8 și 9
constituie abatere de la prevederile prezentei norme, constituie sancțiune complementara la OG
nr. 2 / 2001 si atrage dupa sine anularea documentelor de aprobare emise pentru funizorul in
cauza si retragerea calitatii de furnizor. La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga
Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor
nr. 8/2007 privind aprobarea Normei sanitare veterinare care stabileste modelul de pasaport
pentru miscarea intracomunitara a animalelor de companie: caini, pisici si dihori domestici,
precum si procedurile cu privire la tiparirea, completarea si legalizarea acestuia, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 100 din 9 februarie 2007.”
23. La articolul 16, alineatul (9) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
”(9) Prevederile prezentelor norme intra in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.”
24. Ultimul paragraf al Capitolului I din Anexa 3 la norma se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
“Pentru verificarea datelor cainelui in Registrul de evidenta a cainilor cu stapan accesati:
www.rompetid.ro”
PRESEDINTE A.N.S.V.S.A
DR. GERONIMO RADUCU BRANESCU
AUTORITATEA NATIONALA SANITARA VETERINARA SI PENTRU
SIGURANTA ALIMENTELOR
DIRECȚIA GENERALA CONTROL OFICIAL
Se aproba,
PRESEDINTE-SECRETAR DE STAT
Dr. Geronimo Raducu BRANESCU
REFERAT DE APROBARE
In spatiul economic european miscarea animalelor de companie este reglementata, la
momentul actual, de urmatoarele acte normative:
- Regulamentul (CE) nr. 576/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 12
iunie 2013 privind circulatia necomerciala a animalelor de companie si de abrogare a
Regulamentului (CE) nr. 998/2003;
- Regulamentul (CE) nr. 577/2013 al Comisiei din 28 iunie 2013 privind modelele de
documente de identificare pentru circulatia necomerciala a cainilor, pisicilor si dihorilor
domestici, stabilirea de liste de teritorii si tari terte si cerintele referitoare la format, punere in
pagina si limba ale declaratiilor care atesta respectarea anumitor conditii prevazute in
Regulamentul (UE) nr. 576/2013 al Parlamentului European si al Consiliului;
- Regulamentul delegat UE nr. 1152/2011 al Comisiei de completare a Regulamentului
(CE) nr. 998/2003 al Parlamentului European si al Consiliului in ceea ce priveste masurile
sanitare preventive pentru controlul infectiei cu Echinococcus multilocularis la caini.
Incepand cu 1 ianuarie 2007, odata cu aderarea Romaniei la Uniunea Europeana,
Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, in calitate de
autoritate veterinara centrala, i-a revenit obligatia de a transpune si implementa intocmai
prevederile legislatiei veterinare comunitare, in vederea alinierii prevederilor legislative
romanesti din domeniul sanitar veterinar cu cele din legislatia comunitara. In acest sens a fost
publicat in anul 2007 Ordinul Presedintelui A.N.S.V.S.A. nr. 8 privind aprobarea Normei
sanitare veterinare care stabileste modelul de pasaport pentru miscarea intracomunitara a
animalelor de companie: caini, pisici si dihori domestici, precum si procedurile cu privire la
tiparirea, completarea si legalizarea acestuia, act normativ care asigura si transpunerea
legislatiei din domeniu de la acel moment, respectiv Decizia Comisiei 2003/803/CE privind
stabilirea unui model de pasaport pentru miscarea intracomunitara a animalelor de companie:
caini, pisici si dihori domestici, act ce a fost abrogat prin Regulamentul CE nr. 577/2013.
Totodata in anul 2014, tinand cont de modificarile aduse prin O.U.G. nr. 155/2001
privind aprobarea programului de gestionare a cainilor fara stapan, referitoare la obligativitatea
proprietarilor sau detinatorilor de caini, persoane fizice sau persoane juridice, de a identifica
aceste animale a fost elaborat si publicat Ordinul Presedintelui A.N.S.V.S.A nr. 1 pentru
aprobarea Normelor privind identificarea si inregistrarea cainilor cu stapan, stabilindu-se astfel
cerintele specifice privind microciparea obligatorie a cainilor cu stapan si inregistrarea
acestora intr-o baza de date, cat si cerinte specifice privind gestionarea carnetelor de
sanatate, a pasapoartelor si microcipurilor.
Mai mult, Regulamentul nr. 882/2004 al Parlamentului European si Consiliului din 29
aprilie 2004 privind controalele oficiale efectuate pentru asigurarea conformitatii cu legislatia in
domeniul alimentelor si furajelor, sanatatii si bunastarii animale stabileste cadrul general de
desfasurare a controalelor oficiale, in acest sens autoritatile competente fiind incurajate sa
dezvolte si controale oficiale ale sistemelor de trasabilitate. In acest sens, tinand cont si de
numarul mare al sesizarilor inregistrate din partea reprezentantilor autoritatilor veterinare din
spatiul economic european se impune introducerea unor reglementari care sa imbunatateasca
sistemul prin care se poate asigura trasabilitatea animalelor de companie identificate, care pot
circula atat pe teritoriul Romaniei, cat si in afara granitelor ei.
Nu in ultimul rand, Decizia Curții Constituționale a Romaniei nr. 23 din 23 ianuarie 2018,
stabilește ca prin sintagma ”numai dupa identificarea acestora” cuprinsa in art. 133 din O.U.G.
nr. 155/2001 se condiționeaza acțiunea de vaccinare antirabica a cainilor cu stapan de
identificarea in prealabil a cainilor de catre proprietari. In condițiile in care rabia este o boala
transmisibila de la animale la om, letala in cazul in care nu se face vaccinarea in faza
incipienta, condiționarea vaccinarii cainelui de identificarea prealabila a acestuia este de
natura de a aduce atingere art. 34 privind dreptul la ocrotirea sanatații din Constituție, sub
aspectul masurilor de prevenție pe care statul trebuie sa le adopte. Pe considerentul acestui
deziderat Curtea Constituționala a Romaniei apreciaza ca vaccinarea antirabica a cainilor cu
stapan trebuie sa preceada operațiunii de identificare și nu invers, stipuland in textul Deciziei
ca ”evidența vaccinarii antirabice se va ține in continuare in carnetul de sanatate al cainelui,
carnet ce va fi eliberat potrivit art. 133 alin. (3) din O.U.G. nr. 155/2001, avand serie și numar
unice, precum și in evidențele medicilor care efectueaza vaccinarea.
In contextul celor prezentate mai sus, precum si pentru eliminarea prevederilor legale
paralele existente, avand in vedere atat modificarile legislative de la nivel european din ultimii
ani, Decizia Curții Constituționale a Romaniei nr. 23 din 23 ianuarie 2018, cat si necesitatea
stabilirii unor masuri care sa contribuie la limitarea cazurilor care pot afecta negativ imaginea
Romaniei, tinand seama de situatia epidemiologica internationala cu privire la evolutia rabiei la
nivel mondial si al riscului pe care il constituie aceasta asupra sanatatii umane, Directia
Generala Control Oficial a elaborat prezentul proiect de Ordin pentru modificarea Ordinului
presedintelui A.N.S.V.S.A. nr. 1/2014 pentru aprobarea Normelor privind identificarea si
inregistrarea cainilor cu stapan, pe care va rugam sa aveti amabilitatea de a-l aproba.
Cu deosebita consideratie,
DIRECTOR GENERAL
DR. CRISTIAN TOGAN
- Detalii
- Revista Veterinarul
Noutați Medicale Generale
-
Ce trebuie și ce nu trebuie să puneți în sau pe o rană
- Monica Nita
Obiectivul principal al curățării plăgiloreste de a îndepărta țesutul necrotic și alte fragmente de...
-
Îngrijirea adaptată culturii: îmbunătățirea încrederii în medicina veterinară
- Echipa Veterinarul.Ro
Un nou articol publicat de Sohaila Jafarian în Clinical Veterinary Small Medicine evidențiază...
-
Recunoașterea efectului placebo în medicina veterinară
- Echipa Veterinarul.Ro
Atunci când un câine participant la un studiu clinic privind un supliment pentru sănătatea...
Noutăți Medicale PET
-
Particularități de anatomie și fiziologie dentară la iepurele european
- Echipa Veterinarul.Ro
Iepurele (Oryctolagus cuniculus) este un adevărat ierbivor. Dieta naturală a iepurelui constă în...
-
Aspecte histopatologice în fibrosarcom
- Iulia Milin
Fibrosarcomul face parte din categoria tumorilor cavității bucale. Este o tumoare canceroasă derivată...
-
Extracția dentiției temporare la câine
- Echipa Veterinarul.Ro
Majoritatea animalelor domestice prezintă două seturi de dentiție și anume dentiția temporară...
Noutăți Articole Specializate Business
Cele trei pălării ale patronului veterinar de succes: manager, lider, coach
- Madalina Toma
Recurența - cuvântul secret
- Madalina Toma
Leadership în medicina veterinară - adaptare, inovație și stiluri de conducere eficientă
- Madalina Toma
Vânzarea cabinetelor veterinare - O tendință în creștere către lanțuri și multinaționalei
- Madalina Toma