Sâmbătă, Aprilie 27, 2024

Exclusiv pentru Medici Veterinari

Rezumat:

Propunerile UPLR (Uniunii Profesiilor Liberale din Romania) adresate pe 18 martie 2020 Guvernului Romaniei pentru implementarea unor facilitati fiscale, inclusiv pentru medicii veterinari.

Premize

  1. statul este singura entitate care va avea acces la imprumuturi in aceasta perioada in care necesarul de finantare va creste exponential.
  2. turismul, horeca, transportul de persoane, organizarea de evenimente raporteaza deja scaderi semnificative.

Anticipam scaderi foarte mari in industria auto si in industriile conexe.

Propuneri de masuri:

1. Amanarea declararii si platii pentru cel putin un trimestru - (cu posibilitate de prelungire in functie de evolutia situatiei) pentru Impozit pe venit si Contributii sociale, Impozit pe profit / impozit pe veniturile micro-intreprinderilor  TVA - cu urmatoarele alternative:

  1. Fara dobanda sau cu dobanda de politica monetara 2,5%;
  2. Cu garantii dupa aceasta perioada.
  3. Bonificatii pentru contribuabilii care platesc obligatiile in termen, cu aplicabilitate directa (e.g. 5-10%) sau prin extra deducere pentru orice suma platita in trimestrul I si II - Credit fiscal incepand cu trim. III.
  4. Prelungirea termenelor de plata a unor obligatii sau esalonarea acestora in favoarea altor plati esentiale cum ar fi salarii, furnizori etc.

2. Amanarea termenelor pentru:

  1. Depunerea Situatii Financiare aferente anului 2019. In special in cazul asociatiilor si fundatiilor (pentru asociatiile profesionale aprobarea situatiilor financiare presupune convocarea adunarilor generale ale membrilor care in aceste conditii nu vor putea avea loc) – propunem un termen de depunere prelungit cu 6-9 luni avand in vedere ca acestea au un scop pur statistic;
  2. Depunerea D101, deconturi TVA, D390, D394,
  3. Inceperea unor controale de fond (cu exceptia celor legate de rambursari de TVA – sau rambursari cu control ulterior generalizate) si amanarea termenelor de plata a obligatiilor suplimentare stabilite in urma acestor controale.
  4. Extindere termen notificare restructurare fiscala;
  5. Raportarile DAC 6, prioritizand alte masuri. In contextul actual, contribuabilii vor trebui sa aloce resurse de personal pe alte probleme, prioritati care vor ajuta societatile si economia pe viitor ;
  6. Depunerea rapoartelor de evaluare a cladirilor in scopuri fiscale si a termenului de plata a taxelor la bugetul local.

3. Declaratii online pentru taxe locale precum taxa de publicitate, de afisaj etc.

4. Scutire de impozit si contributii pentru 3/6 luni pentru salariile platite in perioada de somaj tehnic;

5. Scutire temporara de impozit si contributii sociale pentru orele suplimentare din urmatoarele 3/6 luni pentru personalul medical;

6. Modificarea H.G. 1186/2000 prin adaugarea COVID19 pe lista bolilor infectocontagioase asa incat sa beneficieze de indemnizatie si cei fara stagiu de cotizare.

7. Posibilitatea compensarii datoriilor comerciale ale statului catre operatorii economici cu taxele datorate de catre acestia.

8. Eliminarea termenului de exercitare a optiunii privind TVA la incasare astfel incat agentii economici eligibili sa aiba dreptul sa poata implementa acest sistem oricand in timpul anului.

9. Acordarea posibilitatii de a reveni la declararea si plata impozitului pe profit trimestrial (in sistemul real) pentru agentii economici care au optat pentru calculul, declararea si plata impozitului pe profit anual, cu plati anticipate.

10. Scutirea de impozit pe venit si de impozit pe profit pentru venituri din:

  1. dobanzi aferente obligatiunilor listate;
  2. castiguri de capital din tranzactionarea actiunilor societati listate,
  3. dividende platite de societatile listate.

11. Scutirea de impozit pe venit si de contributii sociale a sumelor din rezerve si profituri nedistribuite utilizate pentru acordarea de plati salariale. Actionarii care utilizeaza profitul nerepartizat (sau renunta la profiturile repartizate drept dividende) pentru salarii sa fie scutiti de orice sarcina fiscala;

12. Modificari ale OUG 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, incat si persoanele fizice independente sa poata fi indemnizate la un nivel minim (sunt o serie de activitati cu sezonalitate mare care nu au obtinut venituri in ultimele sase luni).

13. Acordare deductibilitate din perspectiva impozitului pe profit pentru plata daunelor (aferente unor riscuri neasigurabile – excluse din politele de asigurare).

14. Analiza din perspectiva dreptului european si initierea cu Comisia Europeana a unor discutii privind exceptarea de tarife vamale a oricaror echipamente/substante/materiale necesare in tratarea si prevenirea virusului.

15. Diminuare plafon certificat de amanare a platii TVA in vama (100 mil RON in prezent)

16. Trecerea medicamentelor materialele/serviciile SSM necesare pentru preventie/dezinfectie/protectie de la cota redusa sau standard de TVA la cota de 5%.

17. Eliminarea deductibilitatii limitate de 30% la cesiunea de creante. Portofoliul de creante neperformante va creste considerabil in contextul economic actual, iar fiscalizarea ridicata a acestei operatiuni economice va bloca posibilitatea sistemului financiar de a-si recupera pierderile suferite.

18. Deductibilitate fiscala pentru provizioanele de continuitate a activitatii. In aceasta perioada multe industrii/activitati se vor confrunta cu riscul afectarii continuitatii activitatii, ceea ce, ii obliga sa constituie provizioane de risc. Tinand cont de actualul context, ar trebui sa se introduca in randul provizioanelor deductibile si acest tip de provizion de risc de continuitate.

19. Eliminarea plafonelor pentru constituirea de provizioane pentru riscul de neincasare a clientilor.

20. Amanarea impozitului pe venit pentru anumite categorii sociale.

Masuri din afara ariei de impozitare

  1. Publicarea si comunicarea cat mai rapida a unui plan prin care sunt injectate lichiditati in economie (e.g. facilitarea accesului la finantari ieftine pentru sectoarele vulnerabile).
  2. Ajutoare de stat in baza Art. 107 (3) b din TFUE - Italia a primit acordul de la Comisia Europeana sa utilizeze acest articol - „ajutoarele destinate sa promoveze realizarea unui proiect important de interes european comun sau sa remedieze perturbari grave ale economiei unui stat membru.
  3. Accesarea cu celeritate a fondurilor internationale disponibile pentru combaterea efectelor Corona – (FMI care si-a anuntat disponibilitatea, BERD s.a.m.d.)
  4. Masuri de incurajare a relocarii – suspendarea obligativitatii autorizarii unui agent de munca temporara – leasing de personal (din sectoare cu excedent catre sectoare cu deficit) (e.g. turism catre Farma si alimentare). Crearea in cadrul AJOFM-uri a unor burse in acest sens;
  5. Extindere aplicare Lege 52/2011 privind zilierii;
  6. Subventii directe pentru sectoarele afectate care pastreaza angajatii, incurajarea de angajari noi prin facilitati fiscale (e.g. scutiri la CAS in anul 2021 pentru cei care nu fac disponibilizari in anul 2020 si scutiri pentru cei care fac angajari in sectoare critice)
  7. Limitarea prin lege a preturilor unor produse esentiale (dezinfectante, masti de protecttie etc)
  8. Modificarea procedurii pentru obtinerea certificatului de forta majora si eliminarea taxei pentru obtinerea acestuia
  9. Organizarea de conferinte on line (la nivel de structuri ANAF din teritoriu ) in fiecare saptamana pentru a lua informatii in timp real cu privire la problemele cu care se confrunta asa incat masurile de contracarare sa poata fi luate cu celeritate si in cunostinta de cauza.
  10. Amanare termen implementare proiecte finantate prin Start-up Nation 2018 (cel putin pana la sfarsitul anului 2020).
  11. Pentru a preveni riscul de sistare a furnizarii utilitatilor catre unitatile medicale, INCLUSIV CELE MEDICAL VETERINARE – modificarea ordinul ministrului economiei privind lista infrastructurilor critice.Crearea de echipe de interventie rapida (pot avea personal mixt angajati de la stat si mediu privat), subventionate de catre guvern. La ora actuala, desi legislatia permite includerea in lista de infrastructura critica a tuturor elementelor de pe lantul de distributie de utilitati pentru spitale sunt foare multe care nu sunt incluse.De exemplu, pe partea de furnizare a energiei electrice ar trebui incluse urgent statiile si punctele de transformare care deservesc spitale de la distribuitori (e.g. Enel, CEZ, Electrica…)
  12. Urgentarea emiterii cartilor de identitate electronice - pentru a implementa masuri care permit populatiei depunerea/obtinerea de documente on line (in lipsa certificatelor electronice).
  13. Urgentarea adoptarii hotararii de guvern, pentru aprobarea normelor de aplicare ale Legii 236/2019 pentru modificarea si completarea art. 15 din Ordonanta Guvernului nr. 42/2004 [4] privind organizarea activitatii sanitar-veterinare si pentru siguranta alimentelor, precum si pentru modificarea unor acte normative.