Miercuri, Iunie 25, 2025

Exclusiv pentru Medici Veterinari

Ordinul 79/2017 (248/79) pentru implementarea procesului de identificare şi înregistrare a ecvideelor

Status: Acte ieşite din vigoare

 

Ordinul 79/2017 din 2017.08.04

Status: Acte ieşite din vigoare

Versiune de la: 2 octombrie 2020

 

Intră în vigoare:

14 august 2017 An

 

 Abrogat:

1 octombrie 2023 An

 

Ordinul 79/2017 pentru implementarea procesului de identificare şi înregistrare a ecvideelor

Dată act: 29-iun-2017

Emitent: Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor

 

Conținut ordin

Văzând Referatul de aprobare nr. 1.573/4.016 din 16.06.2017, întocmit de către Direcţia generală sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor şi de către Direcţia generală control oficial din cadrul Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor,

în baza prevederilor Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2015/262 al Comisiei din 17 februarie 2015 de stabilire,

în temeiul Directivelor 90/427/CEE şi 2009/156/CE ale Consiliului, a unor norme privind metodele de identificare a ecvideelor,

ţinând cont de prevederile art. 19 din Legea zootehniei nr. 72/2002, republicată,

în temeiul prevederilor art. 182 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2010 privind identificarea şi înregistrarea suinelor, ovinelor, caprinelor şi ecvideelor, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 191/2012,

având în vedere prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.188/2014 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Zootehnie "Prof. dr. G. K. Constantinescu", cu modificările ulterioare,

în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 30/2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, precum şi pentru modificarea art. 6 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 1.186/2014 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii pentru Administrarea Sistemului Naţional Antigrindină şi de Creştere a Precipitaţiilor, cu modificările ulterioare,

având în vedere prevederile art. 2, art. 66 alin. (2) şi art. 10 lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activităţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 215/2004, cu modificările şi completările ulterioare,

în temeiul art. 3 alin. (3) şi al art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 1.415/2009 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor şi a unităţilor din subordinea acesteia, cu modificările şi completările ulterioare,

ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale şi preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor emit următorul ordin:

 

CAPITOLUL I:Prevederi generale

Art. 1: Definiţii

În sensul prezentului ordin, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:

a)exploataţie - orice amenajare, orice construcţie sau, în cazul creşterii ecvideelor în aer liber, orice mediu în care animalele sunt deţinute, crescute ori manipulate de o manieră permanentă sau temporară, cu excepţia cabinetelor sau a clinicilor veterinare;

b)deţinător - orice persoană fizică sau juridică, care are în proprietate sau în posesie ori are sarcina de a deţine un ecvideu, permanent sau temporar, inclusiv în timpul transportului, în pieţe sau în timpul concursurilor, curselor sau evenimentelor culturale;

c)proprietar - orice persoană fizică sau juridică care are în proprietate un ecvideu;

d)bază naţională de date - baza de date constituită din informaţiile privind deţinătorul şi/sau proprietarul animalului şi din date despre animal şi exploataţie;

e)medic veterinar de liberă practică împuternicit - medicul veterinar de liberă practică organizat conform legii şi împuternicit de direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, pe bază de contract, să efectueze unele activităţi sanitar-veterinare publice, în condiţiile legii;

f)ecvidee - mamifere solipede sălbatice sau domestice din toate speciile genului Equus al familiei ecvideelor şi încrucişările acestora;

g)cabaline de rasă/ecvidee înregistrate - cai cu origine cunoscută şi recunoscută oficial, înscrişi în registre genealogice;

h)ecvidee cu origine necunoscută - ecvidee ai căror ascendenţi sunt parţial sau în totalitate necunoscuţi;

i)paşaportul pentru ecvideu - actul de identificare al ecvideului, emis de Agenţia Naţională pentru Zootehnie "Prof. dr. G. K. Constantinescu", denumită în continuare ANZ/Oficiul Judeţean de Zootehnie, denumit în continuare OJZ/Centrul Regional de Zootehnie, denumit în continuare CRZ, care se eliberează la solicitarea proprietarului/deţinătorului ecvideului;

j)paşaport duplicat - paşaport marcat ca atare în mod distinct "paşaport duplicat", emis de către organismul emitent, după cum urmează:

1.atunci când documentul de identificare original este pierdut sau autoritatea emitentă deţine dovada că anumite detalii de identificare din documentul de identificare existent nu sunt compatibile cu ecvideul corespunzător, dar identitatea ecvideului poate fi stabilită cu ajutorul codului transmis de transponder sau al metodei alternative de verificare a identităţii cu o trimitere la numărul unic de identificare pe viaţă înregistrat în baza de date a organismului emitent;

2.pentru cabalinele de rasă/ecvideele înregistrate care au depăşit vârsta de identificare, cu condiţia ca adeverinţa de montă şi declaraţia de fătare să fie disponibile şi femela-mamă sau, în cazul transferului de embrioni, femela-receptoare să fie identificată în conformitate cu prevederile Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2015/262 al Comisiei din 17 februarie 2015 de stabilire, în temeiul Directivelor 90/427/CEE şi 2009/156/CE ale Consiliului, a unor norme privind metodele de identificare a ecvideelor.

În cazul emiterii unui paşaport duplicat, organismul emitent clasifică ecvideul, în secţiunea II, partea II din documentul de identificare duplicat, ca nefiind destinat sacrificării pentru consumul uman;

k)paşaport înlocuitor - paşaport marcat ca atare în mod distinct cu sintagma "paşaport înlocuitor", emis de către organismul emitent, atunci când:

1.documentul de identificare original este pierdut, iar identitatea ecvideului nu poate fi stabilită;

2.nu există niciun indiciu sau nicio dovadă care să ateste că, pentru animalul în cauză, a fost anterior emis un document de identificare de către un organism emitent;

3.ecvideele cu origine necunoscută au depăşit vârsta de identificare.

În cazul emiterii unui paşaport înlocuitor, organismul emitent va clasifica ecvideul, în secţiunea II, partea II din documentul de identificare înlocuitor ca nefiind destinat sacrificării pentru consumul uman;

k1)paşapoarte neconforme - toate paşapoartele noi care au fost emise în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale şi al preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 651/60/2013 pentru implementarea procesului de identificare şi înregistrare a ecvideelor, în perioada 1.01.2016-14.08.2017, pentru ecvideele care au depăşit vârsta de 1 an, inclusiv toate paşapoartele duplicat emise în perioada menţionată, şi nu au fost scoase din lanţul alimentar conform Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2015/262;

l)transponder/microcip - dispozitiv pasiv de identificare cu ajutorul frecvenţei radio, numai pentru citire, care respectă standardul ISO 11784 şi aplică tehnologia HDX sau FDX-B şi poate fi citit de un dispozitiv de citire compatibil cu standardul ISO 11785, la o distanţă minimă de 12 cm;

m)Stud Book - Cartea crescătoriei naţionale - documentul oficial în care se înregistrează cronologic datele privind originea, produşii şi performanţele cabalinelor de rasă în vederea publicării;

n)număr unic de identificare pe viaţă - UELN - cod alfanumeric unic, alcătuit din 15 caractere, care cuprinde toate informaţiile privind fiecare ecvideu, baza de date şi ţara în care au fost înregistrate pentru prima dată aceste informaţii conform sistemului de codare al Universal Equine Life Number şi care conţine un cod de identificare compatibil cu UELN, din 6 caractere, pentru baza de date, urmat de un număr de identificare individual din 9 caractere, alocat ecvideului;

o)dispozitiv de citire transponder/microcip - dispozitiv de citire compatibil cu standardul ISO 11785;

p)mişcarea ecvideelor - creşterea sau descreşterea numărului de animale aflate într-o exploataţie, din oricare motiv, inclusiv naşterea sau moartea unui animal;

q)identificare - acţiunea de implantare a transponderului la ecvidee;

r)înregistrare - acţiunea de completare a fişei de identificare şi înregistrare a ecvideelor, de predare a acesteia la ANZ/OJZ şi de operare a datelor în Sistemul de identificare şi înregistrare a ecvideelor;

s)acces şi vizualizare - deţinerea de nume de utilizator şi parolă în vederea vizualizării de date în Sistemul de identificare şi înregistrare a ecvideelor;

t)utilizator - persoană fizică sau juridică cu drept de acces, vizualizare şi/sau operare a datelor în Sistemul de identificare şi înregistrare a ecvideelor.

Art. 2: Obiective generale

(1)Prezentul ordin stabileşte activităţile, atribuţiile, responsabilităţile, regulile şi documentele referitoare la activitatea de identificare şi înregistrare a ecvideelor, prin înregistrarea utilizatorilor şi a exploataţiilor, identificarea individuală a fiecărui animal şi înregistrarea fiecărei mişcări a acestuia, în vederea stabilirii trasabilităţii.

(2)Ecvideele circulă pe teritoriul României numai dacă sunt identificate şi înregistrate potrivit prevederilor Regulamentului (UE) nr. 262/2015, precum şi ale prezentului ordin; circulaţia pe teritoriul României a ecvideelor neidentificate în sensul prezentului ordin şi/sau fără a fi însoţite de paşaport şi de documentele prevăzute de legislaţia în vigoare, respectiv certificatul de sănătate, iar, în cazul transportului la abator, şi de documentul de lanţ alimentar, este interzisă.

 

(3)Identificarea şi înregistrarea ecvideelor, cu excepţia cabalinelor de rasă, se efectuează de către medicii veterinari de liberă practică împuterniciţi, organizaţi potrivit legii.

(4)Utilizatorii implicaţi în activităţile Sistemului de identificare şi înregistrare a ecvideelor, denumit în continuare SIIE, garantează confidenţialitatea tuturor datelor colectate, inclusiv a datelor cu caracter personal, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.

(5)Începând cu data intrării în vigoare a prezentului ordin, toate ecvideele din România sunt identificate utilizându-se un transponder care îndeplineşte condiţiile stabilite prin Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 114/2013 pentru aprobarea cerinţelor tehnice care trebuie îndeplinite de mijloacele oficiale de identificare a ecvideelor existente pe teritoriul României, cu modificările şi completările ulterioare.

(6)Acordarea de premii, de ajutoare de stat sau de despăgubiri este interzisă în cazul ecvideelor neidentificate şi neînregistrate în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare şi fără paşaport.

(7)Implantarea transponderului la cabalinele de rasă/ecvideele înregistrate se efectuează de către medicii veterinari de liberă practică, organizaţi potrivit legii, iar completarea fişei de identificare şi înregistrare a cabalinelor de rasă, precum şi operarea în SIIE se efectuează de către ANZ/OJZ; deţinătorul de cabaline trebuie să prezinte documentele care atestă rasa şi originea, eliberate/vizate şi înregistrate la ANZ, în calitate de autoritate de Stud Book; în cazul în care deţinătorul de cabaline nu prezintă niciun document oficial care atestă rasa şi originea, cabalinele respective vor fi înregistrate în categoria "ecvidee de rasă necunoscută".

(8)În paşapoartele ecvideelor care au implantate mai multe transpondere se completează toate codurile emise la citirea acestora.

(9)Medicii veterinari de liberă practică, organizaţi în condiţiile legii, pot decide să suspende statutul de invaliditate al paşaportului duplicat al ecvideului destinat sacrificării pentru consumul uman în condiţiile prevăzute la art. 31 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/262.

Art. 3: Asigurarea fondurilor

Fondurile necesare procesului integrat de identificare şi înregistrare a ecvideelor se asigură după cum urmează:

a)din bugetul Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, denumită în continuare ANSVSA -, tipărirea şi eliberarea formularelor de identificare şi înregistrare a ecvideelor, cu excepţia cabalinelor de rasă, în limita bugetului aprobat; fiecare fişă de identificare şi înregistrare a ecvideelor se emite în 3 exemplare autocopiative: unul pentru medicul veterinar de liberă practică împuternicit, unul pentru ANZ/OJZ şi unul pentru proprietarul animalului; seriile fişelor de identificare şi înregistrare a ecvideelor sunt alocate de către ANSVSA, în baza solicitărilor direcţiilor sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti;

b)din bugetul ANZ, următoarele:

1.formularele de identificare şi înregistrare a ecvideelor pentru cabalinele de rasă, furnizarea, la cerere, a formularului de vânzare-cumpărare/donaţie/moştenire a ecvideului, a formularului pentru schimbarea adresei de domiciliu/sediului social al proprietarului/deţinătorului - schimbarea exploataţiei ecvideului, a formularului pentru declararea morţii/dispariţiei - găsirii unui ecvideu, a formularului de eliberare a unui paşaport duplicat/înlocuitor pentru ecvideu;

2.întocmirea, eliberarea şi expedierea paşapoartelor pentru ecvidee, administrarea bazei naţionale de date pentru ecvidee, softul şi mentenanţa softului, echipamentele necesare pentru administrarea şi asigurarea funcţionalităţii bazei naţionale de date pentru ecvidee;

c)de către proprietarul/deţinătorul ecvideelor - costul transponderului, costul manoperei de implantare a microcipului, costul aferent completării şi predării la ANZ/OJZ a fişei de identificare şi înregistrare a ecvideelor, precum şi costul paşapoartelor duplicat şi înlocuitor.

 

CAPITOLUL II:Identificarea şi înregistrarea ecvideelor, operarea datelor în SIIE, emiterea şi distribuirea paşapoartelor

Art. 4: Termene de identificare şi înregistrare

(1)Identificarea şi înregistrarea ecvideelor se efectuează în exploataţii înregistrate conform prevederilor legislaţiei în vigoare.

(2)Ecvideele trebuie să fie identificate până la vârsta de 6 luni, să fie înregistrate şi să deţină paşaport în termen de maximum 12 luni de la data naşterii şi, în orice caz, înainte de a părăsi definitiv exploataţia în care s-au născut, cu excepţia cazului în care o astfel de deplasare are loc în conformitate cu art. 7 alin. (1) lit. k) pct. 3 din prezentul ordin, ca mânji sub iapă-mamă, sau în conformitate cu art. 26 alin. (2) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/262 în cazul ecvideelor cu vârsta de cel mult 12 luni destinate sacrificării.

(3)Un nou document de identificare poate fi emis în conformitate cu prevederile art. 12 alin. (3) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/262.

Art. 5: Condiţii de identificare, înregistrare şi operare

(1)Identificarea şi înregistrarea ecvideelor sunt în responsabilitatea proprietarilor/deţinătorilor animalelor şi se realizează de către medicii veterinari de liberă practică organizaţi în condiţiile legii, cu excepţia cabalinelor de rasă.

(2)Operarea în baza naţională de date a ecvideelor se efectuează de către reprezentanţii ANZ, CRZ şi OJZ.

(3)Acordarea UELN şi emiterea paşapoartelor pentru ecvidee se realizează de către ANZ/CRZ/OJZ.

(4)Implantarea transponderului la caii de rasă se efectuează de către medicii veterinari de liberă practică, organizaţi în condiţiile legii, în prezenţa reprezentantului OJZ care completează fişa de identificare şi înregistrare a ecvideului şi care fotografiază caii respectivi şi dangalele, dacă acestea există.

(5)Pentru evitarea multiplei identificări se efectuează o verificare, prin scanarea cu cititorul de transpondere, a întregii suprafeţe a corpului ecvideului pentru a se vedea dacă nu există un transponder implantat anterior; în urma verificării pot fi identificate trei situaţii:

a)ecvideul are unul sau mai multe transpondere implantate anterior, dar nu deţine paşaport şi nu se regăseşte înregistrat în SIIE, caz în care se completează fişa de identificare şi înregistrare a ecvideului, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1, în care se menţionează numărul microcipului sau microcipurilor depistate, şi se emite un document de identificare duplicat sau înlocuitor în conformitate cu prevederile Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2015/262;

b)ecvideul a depăşit vârsta de identificare şi nu are un transponder implantat anterior, situaţie în care se implantează un transponder în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 114/2013, cu modificările şi completările ulterioare, pe baza căruia se completează fişa de identificare şi înregistrare a ecvideelor şi se emite un document de identificare duplicat sau înlocuitor în conformitate cu prevederile Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2015/262;

c)există semne clinice că microcipul a fost îndepărtat fără respectarea prevederilor legislaţiei în vigoare, situaţie în care se implantează un transponder aprobat în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 114/2013, cu modificările şi completările ulterioare, pe baza căruia se completează fişa de identificare şi înregistrare a ecvideului şi se emite un document de identificare înlocuitor în conformitate cu prevederile Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2015/262.

(6)În vederea obţinerii paşaportului pentru ecvideu, fişa de identificare şi înregistrare completată de medicul veterinar de liberă practică împuternicit poate fi depusă la sediul ANZ sau OJZ şi de către proprietarul/deţinătorul ecvideului; în cazul în care în diagrama cuprinsă în fişa de identificare şi înregistrare nu sunt completate semne de identificare sau nu sunt completate minimum trei vârtejuri, trebuie ataşat la fişa de identificare şi înregistrare şi desenul castanelor, prevăzut la secţiunea XI din paşaport, conform modelului prevăzut în anexa nr. 8.

(7)În cazul în care ecvideul are implantat un transponder din altă ţară sau un transponder cu cod de fabricant şi nu are paşaport, nu se implantează un alt transponder; fişa de identificare şi înregistrare a ecvideului se întocmeşte pe baza transponderului existent; dacă are implantat un microcip din altă ţară, atunci fişa de identificare este trimisă la ANZ, pentru a se verifica dacă în ţara respectivă a fost emis un paşaport pentru acel ecvideu, iar în situaţia în care paşaportul original a fost emis în altă ţară, proprietarul/deţinătorul trebuie să solicite un paşaport duplicat la organismul emitent din ţara respectivă, conform Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2015/262.

(8)În situaţia în care ecvideul are implantat un transponder din altă ţară şi are un paşaport emis în ţara respectivă, se întocmeşte fişa de identificare şi înregistrare a ecvideelor, care se transmite la ANZ sau OJZ, împreună cu paşaportul ecvideului, în vederea operării în SIIE şi în paşaportul ecvideului.

(9)În situaţia în care ecvideul nu are implantat un transponder din altă ţară, dar are un paşaport emis în altă ţară, se implantează un transponder aprobat pentru identificarea ecvideelor în România, se întocmeşte fişa de identificare şi înregistrare a ecvideelor şi se transmite la ANZ sau OJZ împreună cu paşaportul ecvideului, în vederea operării în SIIE şi în paşaportul ecvideului.

(10)În situaţia în care un ecvideu nu are implantat un transponder şi nu a depăşit vârsta de identificare, se implantează un transponder aprobat în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 114/2013, cu modificările şi completările ulterioare, pe baza căruia se completează fişa de identificare şi înregistrare a ecvideelor şi se emite un paşaport.

(11)Dacă ecvideul identificat a depăşit vârsta de identificare, în cazul cabalinelor de rasă/ecvideelor înregistrate se emite un paşaport duplicat, iar în cazul ecvideelor cu origine necunoscută se emite un paşaport înlocuitor, iar costul paşaportului duplicat/înlocuitor se achită la sediul ANZ/OJZ sau prin virare de numerar în contul ANZ, deschis la trezorerie.

(12)În situaţia în care un ecvideu deţine un paşaport care nu respectă cerinţele minime prevăzute de Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/262 sau deţine un paşaport în care anumite detalii de identificare nu au fost înregistrate cu acurateţe sau este un cal reclasificat din categoria "ecvideu de rasă necunoscută" în categoria "cal de rasă/ecvideu înregistrat", reclasificare făcută în urma efectuării testului ADN, se poate emite un paşaport nou în care trebuie specificată data emiterii primului paşaport şi data eliberării celui de al doilea paşaport, iar primul paşaport trebuie predat la ANZ în vederea anulării.

(13)Este strict interzisă îndepărtarea sau distrugerea transponderului cu care este identificat un ecvideu în altă situaţie decât a morţii, respectiv a uciderii sau sacrificării acestuia sub supravegherea medicului veterinar oficial, precum şi completarea neautorizată a oricăror date în paşaport.

Art. 6: Emiterea şi distribuirea paşaportului

(1)Emiterea paşaportului pentru ecvideu se efectuează de către ANZ/CRZ/OJZ.

(2)Distribuirea paşapoartelor către proprietarii/deţinătorii de ecvidee se efectuează după cum urmează:

a)direct proprietarului/deţinătorului ecvideului, la sediul ANZ sau OJZ;

b)prin Poşta Română, cu confirmare de primire.

(3)Completarea paşaportului ecvideului se efectuează conform prevederilor Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2015/262, după cum urmează:

a)secţiunea I partea A şi B şi, atunci când este cazul, partea C secţiunea II partea I, atunci când este cazul, şi partea a II-a doar la emiterea paşaportului duplicat/înlocuitor, precum şi secţiunile IV, V şi XI, de către autoritatea emitentă, respectiv de către ANZ/OJZ/CRZ;

b)secţiunea VI, de către organele de control abilitate, cu menţionarea calităţii acestora;

c)secţiunea I partea C, atunci când este cazul, părţile II şi III din secţiunea II, precum şi secţiunile III, VII, VIII, IX şi X, de către medicul veterinar oficial sau de liberă practică, organizat conform legii, după caz.

(4)În cazul paşapoartelor emise anterior intrării în vigoare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2015/262 şi până la implementarea noului format de paşaport se completează secţiunile corespunzătoare domeniului de competenţă.

(5)În cazul pierderii, furtului sau deteriorării paşaportului ecvideului, proprietarul/deţinătorul solicită eliberarea unui paşaport duplicat/înlocuitor pentru ecvideu la ANZ/CRZ/OJZ.

Art. 7: Obligaţiile părţilor implicate în identificarea şi înregistrarea ecvideelor, operarea datelor în SIIE, emiterea şi distribuirea paşapoartelor

(1)Obligaţiile proprietarului/deţinătorului sunt următoarele:

a)anunţă medicul veterinar de liberă practică împuternicit cu privire la naşterea fiecărui ecvideu, în vederea identificării până la vârsta de 6 luni de la naştere şi în vederea înregistrării şi eliberării paşaportului până la 12 luni de la naştere sau înainte de ieşirea acestuia din exploataţia de origine, în funcţie de data care survine mai devreme;

b)anunţă medicul veterinar de liberă practică împuternicit cu privire la intenţia de vânzare/cumpărare sau donaţia ecvideelor în vederea eliberării documentelor sanitar - veterinare necesare;

c)permite medicului veterinar de liberă practică împuternicit/medicului veterinar oficial accesul în exploataţie, în vederea efectuării acţiunilor de identificare şi înregistrare, precum şi a acţiunilor sanitar - veterinare pentru toate ecvideele;

d)permite medicului veterinar oficial accesul în exploataţie, în vederea desfăşurării controalelor şi inspecţiilor sanitar-veterinare pentru toate ecvideele;

e)achiziţionează transpondere aprobate în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 114/2013, cu modificările şi completările ulterioare, de la furnizorii primari sau de la medicul veterinar de liberă practică împuternicit, în calitate de furnizor secundar; lista furnizorilor primari şi secundari este publicată la adresa de internet: www.anarz.eu;

f)completează cererea adresată ANZ/OJZ pentru eliberarea paşaportului pentru ecvidee, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 2;

g)în vederea obţinerii paşaportului pentru ecvideu, depune la sediul ANZ/OJZ cererea prevăzută la lit. f); de asemenea, proprietarul/deţinătorul de ecvidee poate depune la sediul ANZ/OJZ şi fişa de identificare şi înregistrare completată de medicul veterinar de liberă practică organizat în condiţiile legii;

h)oferă medicului veterinar de liberă practică împuternicit toate datele necesare în vederea completării fişei de identificare şi înregistrare a ecvideelor;

i)pentru identificarea şi înregistrarea cabalinelor de rasă/ecvideelor înregistrate prezintă la ANZ/OJZ documentele care atestă rasa şi originea eliberate/vizate şi înregistrate la ANZ; în cazul în care proprietarul/deţinătorul de cabaline nu prezintă niciun document oficial care atestă rasa şi originea, cabalinele respective sunt înregistrate în categoria "ecvideu de rasă necunoscută";

j)notifică medicului veterinar de liberă practică împuternicit toate informaţiile referitoare la mişcările şi evenimentele intervenite cu privire la ecvideele din exploataţia proprie;

k)deţine asupra sa paşaportul ecvideului în cazul în care acesta efectuează o mişcare în afara exploataţiei; nu este necesar ca documentul de identificare să însoţească ecvideele înregistrate şi ecvideele destinate reproducţiei şi producţiei, atunci când acestea:

1.se află pe păşuni, iar paşaportul poate fi prezentat fără întârziere de către proprietar/deţinător;

2.sunt călărite, conduse, duse sau preluate temporar, fie în vecinătatea exploataţiei, pe teritoriul României, astfel încât paşaportul să poată fi prezentat fără întârziere; fie în perioada de transhumanţă a ecvideelor înspre şi dinspre zonele de păşune de vară înregistrate, cu condiţia ca paşapoartele să poată fi prezentate la exploataţia de plecare;

3.nu sunt înţărcate şi însoţesc iapa-mamă sau iapa-surogat;

4.participă la un antrenament sau la un test pentru o competiţie ecvestră sau la un eveniment pentru care este necesar să părăsească temporar locul antrenamentului, al competiţiei sau al evenimentului;

5.sunt deplasate sau transportate într-o situaţie de urgenţă legată de ecvideele însele sau de exploataţia în care sunt ţinute.

l)în cazul vânzării-cumpărării/donaţiei/moştenirii ecvideului, noul deţinător are obligaţia de a preda paşaportul la ANZ/OJZ în termen de maximum 7 zile lucrătoare, în vederea operării în paşaportul ecvideului a datelor noului deţinător, aceasta urmând a fi efectuată atât în cazul în care ecvideul rămâne în aceeaşi localitate, cât şi în cazul schimbării localităţii sau judeţului; totodată, noul deţinător are obligaţia să completeze şi să depună formularul de vânzare-cumpărare/donaţie/moştenire a ecvideului, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 4, împreună cu documentele solicitate în acesta;

m)în cazul schimbării adresei de domiciliu/sediului, proprietarul/deţinătorul ecvideului are obligaţia de a prezenta la ANZ/OJZ paşaportul acestuia, precum şi o copie a actului din care să reiasă noua adresă a proprietarului/deţinătorului, în vederea operării datelor în paşaportul ecvideului şi în baza naţională de date, iar în cazul schimbării exploataţiei ecvideului, proprietarul/deţinătorul are obligaţia de a depune la ANZ/OJZ o copie a actului din care reiese noua exploataţie, în vederea operării datelor în baza naţională de date; totodată, proprietarul/deţinătorul are obligaţia să completeze şi să depună formularul pentru schimbarea adresei de domiciliu/sediului social, respectiv pentru schimbarea exploataţiei ecvideului, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 5, împreună cu documentele solicitate în acesta;

n)în cazul morţii/dispariţiei unui ecvideu, trebuie să predea paşaportul acestuia la ANZ/OJZ, în termen de 7 zile lucrătoare de la moartea/dispariţia animalului; în cazul găsirii ecvideului dispărut, deţinătorul trebuie să se prezinte la ANZ/OJZ în termen de 7 zile lucrătoare pentru ridicarea paşaportului acestuia; totodată, are obligaţia să completeze şi să depună formularul pentru declararea morţii/dispariţiei/găsirii unui ecvideu, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 6, împreună cu documentele solicitate în acesta;

o)în cazul pierderii, furtului, deteriorării paşaportului ecvideului sau în cazul altui motiv din cauza căruia deţinătorul nu mai posedă paşaportul acestuia, solicită eliberarea pentru animalul în cauză a unui paşaport duplicat/înlocuitor la ANZ/OJZ sau în ţara unde acesta a fost emis; totodată, are obligaţia să completeze şi să depună formularul de eliberare a unui paşaport duplicat/înlocuitor pentru ecvideu, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 7, împreună cu documentele solicitate în acesta.

p)depune documentul de identificare la ANZ/OJZ, în termen de cel mult 14 zile de la data clasificării ecvideului ca nefiind destinat sacrificării pentru consumul uman, în conformitate cu secţiunea II partea II din documentul de identificare, de către medicul veterinar organizat în condiţiile legii, în vederea operării în baza naţională de date, în cazul în care nu a fost operat în SIIE de medicul veterinar care a făcut clasificarea, lucru despre care proprietarul a fost informat de către acesta.

(2)Obligaţiile medicului veterinar de liberă practică împuternicit sunt următoarele:

a)să deţină cititor de transpondere conform standardului ISO 11785;

b)să implanteze, la ecvideele neidentificate, transpondere aprobate pentru identificarea ecvideelor pe teritoriul României, în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 114/2013, cu modificările şi completările ulterioare, în termen de 7 zile de la primirea solicitării din partea proprietarului, după asigurarea prealabilă că ecvideul este neidentificat, prin scanarea cu cititorul de transpondere a întregii suprafeţe a corpului ecvideului;

c)să completeze şi să depună la ANZ/OJZ, în termen de maximum 30 de zile, în condiţiile prevăzute la art. 3 lit. c), pe baza procesului-verbal de predare-primire al cărui model este prevăzut în anexa nr. 3, fişa de identificare şi înregistrare a ecvideelor, iar în cazul în care în diagramă - pagina a doua din fişa de identificare şi înregistrare a ecvideelor - nu sunt completate semne de identificare sau nu sunt completate minimum trei vârtejuri, atunci va trebui să ataşeze şi desenul castanelor prevăzut în secţiunea XI din paşaport, conform modelului prezentat în anexa nr. 8; de asemenea, medicul veterinar de liberă practică împuternicit poate depune la sediul ANZ/OJZ şi cererea adresată ANZ/OJZ pentru eliberarea paşaportului pentru ecvidee completată de proprietarul/ deţinătorul ecvideelor;

d)să utilizeze pentru identificarea ecvideelor transpondere aprobate în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 114/2013, cu modificările şi completările ulterioare, care sunt prevăzute cu 6 etichete autocolante cu numărul emis de transponder; cele 6 etichete autocolante sunt utilizate după cum urmează:

(i)se aplică trei etichete, câte una pe prima pagină a fiecăruia dintre cele trei exemplare autocopiative ale fişei de identificare şi înregistrare a ecvideelor;

 

[...]

Ca urmare a lungimii documentului, acesta este publicat doar parțial. Dacă doriți să-l consultați puteți descărca fișierul de mai jos.

 

Descărcă ordinul și anexele

Textul întreg al ordinului, cât și anexele asociate, dacă este cazul, pot fi descărcate folosind butonul de mai jos.

 

 

Acreditare CMVRO