Miercuri, Iunie 25, 2025

Exclusiv pentru Medici Veterinari

Ordinul 32/2023 54/570/32 pentru punerea în aplicare a normelor privind condiţionalitatea în cadrul intervenţiilor sub formă de plăţi directe şi al unor intervenţii şi măsuri pentru dezvoltare rurală, începând cu anul de cerere 2023

Status: Acte în vigoare

 

Ordinul 32/2023 din 2023.02.28

Status: Acte în vigoare

Versiune de la: 28 februarie 2023

 

Intră în vigoare:

28 februarie 2023 An

 

Ordinul 32/2023 pentru punerea în aplicare a normelor privind condiţionalitatea în cadrul intervenţiilor sub formă de plăţi directe şi al unor intervenţii şi măsuri pentru dezvoltare rurală, începând cu anul de cerere 2023

Dată act: 23-feb-2023

Emitent: Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor

 

Conținut ordin

Văzând Referatul de aprobare nr. 220.850 din 3.02.2023 al Direcţiei generale politici agricole din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale,

în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2021/2.115 al Parlamentului European şi al Consiliului din 2 decembrie 2021 de stabilire a normelor privind sprijinul pentru planurile strategice care urmează a fi elaborate de statele membre în cadrul politicii agricole comune (planurile strategice PAC) şi finanţate de Fondul european de garantare agricolă (FEGA) şi de Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) şi de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 1.305/2013 şi (UE) nr. 1.307/2013, în ceea ce priveşte condiţionalitatea, ale Regulamentului (UE) 2021/2.116 al Parlamentului European şi al Consiliului din 2 decembrie 2021 privind finanţarea, gestionarea şi monitorizarea politicii agricole comune şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013, în ceea ce priveşte condiţionalitatea, ale Regulamentului delegat (UE) 2022/126 al Comisiei din 7 decembrie 2021 de completare a Regulamentului (UE) 2021/2.115 al Parlamentului European şi al Consiliului cu cerinţe suplimentare referitoare la anumite tipuri de intervenţii specificate de statele membre în planurile lor strategice PAC pentru perioada 2023-2027 în temeiul regulamentului respectiv, precum şi cu norme privind raportul pentru standardul GAEC 1 (bune condiţii agricole şi de mediu) şi ale Regulamentului delegat (UE) 2022/1.172 al Comisiei din 4 mai 2022 de completare a Regulamentului (UE) 2021/2.116 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte sistemul integrat de administrare şi control din cadrul politicii agricole comune şi aplicarea şi calcularea sancţiunilor administrative aferente condiţionalităţii,

în conformitate cu prevederile Regulamentului delegat (UE) 2022/1.172 al Comisiei din 4 mai 2022 de completare a Regulamentului (UE) 2021/2.116 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte sistemul integrat de administrare şi control din cadrul politicii agricole comune şi aplicarea şi calcularea sancţiunilor administrative aferente condiţionalităţii,

ţinând cont de Planul strategic PAC 2023-2027 al României, aprobat prin Decizia de punere în aplicare a Comisiei Europene nr. C (2022) 8.783 din 7 decembrie 2022, coroborat cu prevederile art. 6 din Regulamentul (UE) 2020/2.220 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 decembrie 2020 de stabilire a anumitor dispoziţii tranzitorii privind sprijinul acordat din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) şi din Fondul european de garantare agricolă (FEGA) în anii 2021 şi 2022 şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.305/2013, (UE) nr. 1.306/2013 şi (UE) nr. 1.307/2013 în ceea ce priveşte resursele şi aplicarea regulamentelor respective în anii 2021 şi 2022 şi a Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013 în ceea ce priveşte resursele şi repartizarea unui astfel de sprijin pentru anii 2021 şi 2022, referitor la condiţionalitate,

având în vedere prevederile Legii nr. 1/2004 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, cu modificările şi completările ulterioare,

potrivit art. 50 din Hotărârea Guvernului nr. 1.571/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervenţiilor aferente sectoarelor vegetal şi zootehnic din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, finanţate din Fondul european de garantare agricolă şi de la bugetul de stat,

în temeiul art. 57 alin. (1), (4) şi (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, al art. 9 alin. (5) şi (6) din Hotărârea Guvernului nr. 30/2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, precum şi pentru modificarea art. 6 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 1.186/2014 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii pentru Administrarea Sistemului Naţional Antigrindină şi de Creştere a Precipitaţiilor, cu modificările şi completările ulterioare, al art. 13 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 43/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor, cu modificările şi completările ulterioare, al art. 66 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activităţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 215/2004, cu modificările şi completările ulterioare, şi al art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 1.415/2009 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor şi a unităţilor din subordinea acesteia, cu modificările şi completările ulterioare,

ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale, ministrul mediului, apelor şi pădurilor şi preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor emit următorul ordin:

 

Art. 1

Începând cu anul de cerere 2023 se pun în aplicare normele privind condiţionalitatea în cadrul intervenţiilor sub formă de plăţi directe şi al unor intervenţii şi măsuri pentru dezvoltare rurală, enumerate în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

 

Art. 2

În sensul prezentului ordin se aplică definiţiile prevăzute la art. 3, 4 şi art. 12 alin. (4) din Regulamentul (UE) 2021/2.115 al Parlamentului European şi al Consiliului din 2 decembrie 2021 de stabilire a normelor privind sprijinul pentru planurile strategice care urmează a fi elaborate de statele membre în cadrul politicii agricole comune (planurile strategice PAC) şi finanţate de Fondul european de garantare agricolă (FEGA) şi de Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) şi de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 1.305/2013 şi (UE) nr. 1.307/2013, la art. 2, art. 65 alin. (4) şi art. 83 alin. (5) din Regulamentul (UE) 2021/2.116 al Parlamentului European şi al Consiliului din 2 decembrie 2021 privind finanţarea, gestionarea şi monitorizarea politicii agricole comune şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013, la art. 48 alin. (1) lit. a) şi b) din Regulamentul delegat (UE) 2022/126 al Comisiei din 7 decembrie 2021 de completare a Regulamentului (UE) 2021/2.115 al Parlamentului European şi al Consiliului cu cerinţe suplimentare referitoare la anumite tipuri de intervenţii specificate de statele membre în planurile lor strategice PAC pentru perioada 2023-2027 în temeiul regulamentului respectiv, precum şi cu norme privind raportul pentru standardul GAEC 1 (bune condiţii agricole şi de mediu) şi la art. 6 din Regulamentul delegat (UE) 2022/1.172 al Comisiei din 4 mai 2022 de completare a Regulamentului (UE) 2021/2.116 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte sistemul integrat de administrare şi control din cadrul politicii agricole comune şi aplicarea şi calcularea sancţiunilor administrative aferente condiţionalităţii.

 

Art. 3

(1)Normele privind condiţionalitatea cuprind cerinţele legale în materie de gestionare prevăzute în dreptul Uniunii Europene, denumite în continuare SMR, şi standardele privind bunele condiţii agricole şi de mediu ale terenurilor stabilite în Planul strategic PAC 2023-2027, denumite în continuare GAEC, enumerate în anexa III la Regulamentul (UE) 2021/2.115, în ceea ce priveşte următoarele domenii specifice:

a)clima şi mediul, inclusiv apa, solul şi biodiversitatea ecosistemelor;

b)sănătatea publică şi sănătatea plantelor;

c)bunăstarea animalelor.

 

(2)Normele privind condiţionalitatea se aplică intervenţiilor sub formă de plăţi directe şi intervenţiilor pentru dezvoltare rurală, prevăzute la art. 16 alin. (2) şi alin. (3) lit. a) şi la art. 70 şi 71 din Regulamentul (UE) 2021/2.115, respectiv:

a)plăţile directe decuplate: sprijinul de bază pentru venit în scopul sustenabilităţii; sprijinul redistributiv complementar pentru venit în scopul sustenabilităţii; sprijinul complementar pentru venit pentru tinerii fermieri; schemele pentru climă, mediu şi bunăstarea animalelor (eco-schemele);

b)plăţile directe cuplate: sprijin cuplat pentru venit în sectorul vegetal; sprijin cuplat pentru venit în zootehnie;

c)plăţile pentru: angajamente în materie de mediu şi climă şi alte angajamente în materie de gestionare; constrângeri naturale sau alte constrângeri specifice anumitor zone; menţinerea suprafeţelor împădurite prin Programul Naţional de Dezvoltare Rurală (PNDR).

(3)Normele privind condiţionalitatea se aplică şi măsurilor de dezvoltare rurală prevăzute la art. 22, 28, 29 şi 34 din Regulamentul (UE) nr. 1.305/2013 din cadrul PNDR 2014-2020 şi la art. 43 din Regulamentul (CE) nr. 1.698/2005 din cadrul PNDR 2007-2013, atunci când cheltuielile pentru angajamentele aflate în derulare din PNDR 2014-2020 sunt finanţate din bugetul Planului strategic PAC 2023-2027.

 

Art. 4

(1)Fermierii şi alţi beneficiari care primesc plăţi directe sau plăţi anuale prin intervenţiile şi măsurile prevăzute la art. 3 alin. (2) şi (3) trebuie să respecte normele privind condiţionalitatea pe întreaga exploataţie agricolă şi pe tot parcursul anului de cerere.

(2)Pentru schimbul de informaţii în vederea aplicării normelor privind condiţionalitatea în materie de schimbări climatice, apă, biodiversitate şi peisaj (SMR 1-4 şi GAEC 2-4, 8 şi 9), Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) poate încheia protocoale de colaborare cu alte autorităţi şi instituţii publice cu atribuţii şi competenţe în domeniile menţionate, cu avizul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.

 

Art. 5

(1)APIA asigură coordonarea activităţii de control privind respectarea de către fermieri a normelor de condiţionalitate, precum şi supravegherea modului în care organismele cu atribuţii de control pentru cerinţele legale în materie de gestionare privind siguranţa alimentară (SMR 5 şi 6), utilizarea produselor de protecţie a plantelor (SMR 7 şi 8) şi bunăstarea animalelor (SMR 9-11) din anexă îşi îndeplinesc obligaţiile prevăzute în acordurile de delegare.

(2)Organismele de control competente, responsabile cu verificarea respectării de către fermieri a normelor privind condiţionalitatea, prevăzute în secţiunea 7.4.4 din Planul strategic PAC 2023-2027, în raport cu domeniul de competenţă, sunt:

a)APIA, care efectuează controlul şi supracontrolul cerinţelor legale în materie de gestionare privind schimbările climatice, apa, biodiversitatea şi peisajul (SMR 1-4) şi bunele condiţii agricole şi de mediu privind schimbările climatice, apa, solul, biodiversitatea şi peisajul (GAEC 1-9) din anexă;

b)Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSVSA), prin unităţile din subordine, care efectuează controlul şi supracontrolul cerinţelor legale în materie de gestionare privind siguranţa alimentară (SMR 5 şi 6) şi bunăstarea animalelor (SMR 9-11) din anexă;

c)Autoritatea Naţională Fitosanitară (ANF), care efectuează controlul şi supracontrolul cerinţelor legale în materie de gestionare privind utilizarea produselor de protecţie a plantelor (SMR 7 şi 8) din anexă.

(3)Pentru controlul respectării cerinţelor privind siguranţa alimentară, bunăstarea animalelor şi utilizarea produselor de protecţie a plantelor, APIA încheie acorduri de delegare cu organismele de control prevăzute la alin. (2) lit. b) şi c), cu avizul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.

(4)Controlul respectării normelor privind condiţionalitatea în cadrul intervenţiilor şi măsurilor prevăzute la art. 3 alin. (2) şi (3) se realizează pe eşantioanele de control pentru condiţionalitate stabilite de APIA şi se finalizează prin completarea rapoartelor de control. Rezultatele controalelor efectuate de organismele de control prevăzute la alin. (2) lit. b) şi c) vor fi transmise către APIA în structura de date agreată în acordurile de delegare.

 

Art. 6

(1)Nerespectarea normelor privind condiţionalitatea, ca urmare a unei acţiuni sau a unei omisiuni direct imputabile fermierului/beneficiarului care primeşte plăţi directe sau plăţi anuale prin intervenţiile şi măsurile prevăzute la art. 3 alin. (2) şi (3) în anul de cerere în cauză, conduce la aplicarea sancţiunilor administrative, conform prevederilor art. 84 şi 85 din Regulamentul (UE) 2021/2.116, cu excepţia cazurilor de forţă majoră şi circumstanţe excepţionale prevăzute la art. 3 din regulamentul menţionat.

(2)Pentru aplicarea sancţiunilor administrative de reducere a plăţilor sau excludere de la plată în cazul nerespectării normelor privind condiţionalitatea, APIA elaborează, în colaborare cu organismele implicate în activitatea de control, sistemul de sancţiuni administrative pentru condiţionalitate aplicabil intervenţiilor şi măsurilor prevăzute la art. 3 alin. (2) şi (3), care se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale.

 

Art. 7

Informarea fermierilor cu privire la condiţionalitate intră în responsabilitatea următoarelor instituţii: APIA, ANF, ANSVSA, direcţiile pentru agricultură judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi a altor structuri de specialitate care funcţionează în subordinea sau în coordonarea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.

 

Art. 8

(1)Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, al ministrului mediului, apelor şi pădurilor şi al preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 352/636/54/2015 pentru aprobarea normelor privind ecocondiţionalitatea în cadrul schemelor şi măsurilor de sprijin pentru fermieri în România, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 363 din 26 mai 2015, cu modificările ulterioare, continuă să se aplice pentru măsurile de dezvoltare rurală prevăzute la art. 22, 28, 29, 31 şi 34 din Regulamentul (UE) nr. 1.305/2013 din cadrul PNDR 2014-2020 şi la art. 43 din Regulamentul (CE) nr. 1.698/2005 din cadrul PNDR 2007-2013, atunci când cheltuielile pentru angajamentele aflate în derulare din PNDR 2014-2020 sunt finanţate din bugetul PNDR 2014-2020 prin FEADR sau EURI.

(2)Pentru măsurile de dezvoltare rurală aplicabile pe suprafaţă prevăzute la art. 28 şi 29 din Regulamentul (UE) nr. 1.305/2013 se verifică respectarea condiţionalităţii. Respectarea condiţionalităţii conduce la respectarea ecocondiţionalităţii. Constatarea de neconformităţi ca urmare a verificării condiţionalităţii conduce la necesitatea verificării ecocondiţionalităţii.

 

Art. 9

Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

-****-

p. Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,

Sorin Moise,

secretar de stat

p. Ministrul mediului, apelor şi pădurilor,

Robert-Eugen Szep,

secretar de stat

Preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor,

Alexandru Nicolae Bociu

 

ANEXĂ:NORME privind condiţionalitatea în cadrul intervenţiilor sub formă de plăţi directe şi al unor intervenţii şi măsuri pentru dezvoltare rurală, aplicabile începând cu anul de cerere 2023 [în temeiul art. 12 şi 13, respectiv anexa III din Regulamentul (UE) 2021/2.115 al Parlamentului European şi al Consiliului din 2 decembrie 2021 de stabilire a normelor privind sprijinul pentru planurile strategice care urmează a fi elaborate de statele membre în cadrul politicii agricole comune (planurile strategice PAC) şi finanţate de Fondul european de garantare agricolă (FEGA) şi de Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) şi de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 1.305/2013 şi (UE) nr. 1.307/2013]

SMR: Cerinţe legale în materie de gestionare

GAEC: Standarde privind bunele condiţii agricole şi de mediu ale terenurilor [Secţiunea 3.10 Condiţionalitate din cuprinsul Planului strategic PAC 2023-2027]

 

[...]

Ca urmare a lungimii documentului, acesta este publicat doar parțial. Dacă doriți să-l consultați în întregime puteți descărca fișierul de mai jos.

 

Descarcă ordinul și anexele

Textul întreg al ordonanței, cât și anexele asociate, dacă este cazul, pot fi descărcate folosind butonul de mai jos.

 

 

Acreditare CMVRO