Miercuri, Iunie 25, 2025

Exclusiv pentru Medici Veterinari

Colegiul Medicilor Veterinari din România a transmis către Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) o serie de propuneri de modificare a proiectului de ordin privind actualizarea Ordinului nr. 35/2016. Acest ordin reglementează normele metodologice pentru aplicarea programelor de supraveghere, prevenire, control și eradicare a bolilor la animale, inclusiv a celor transmisibile la om, precum și protecția animalelor și a mediului. ​

Colegiul Medicilor Veterinari din România a transmis către Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) o serie de propuneri de modificare a proiectului de ordin privind actualizarea Ordinului nr. 35/2016. Acest ordin reglementează normele metodologice pentru aplicarea programelor de supraveghere, prevenire, control și eradicare a bolilor la animale, inclusiv a celor transmisibile la om, precum și protecția animalelor și a mediului. ​

Printre principalele modificări propuse se numără:​

  1. Redefinirea termenului "deținător de animale": Se propune alinierea definiției cu cea din Regulamentul (UE) 2016/429, pentru a clarifica responsabilitățile și a evita confuziile terminologice. 

  2. Supravegherea statusului imun postvaccinal: Se solicită ca, în exploatațiile nonprofesionale, această activitate să fie realizată de medicii veterinari de liberă practică împuterniciți, sub responsabilitatea directă a medicului veterinar oficial, iar în exploatațiile comerciale, de către medicii veterinari de liberă practică organizați conform legii și împuterniciți de Direcțiile Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor (DSVSA).​

  3. Vaccinarea carnasierelor domestice: Se propune ca acțiunile sanitar-veterinare publice să fie efectuate doar la animalele identificate prin microcipare și care dețin carnete de sănătate, cu evidența acestora gestionată de consiliile județene ale Colegiului Medicilor Veterinari.​

  4. Finanțarea acțiunilor sanitar-veterinare: Se recomandă ca, în exploatațiile nonprofesionale, costurile manoperei de prelevare a probelor, vaccinare, tuberculinare și analize de laborator să fie acoperite din bugetul ANSVSA. Pentru exploatațiile comerciale de tip A, se propune ca aceste costuri să fie suportate de la bugetul de stat, cu excepția contravalorii vaccinului împotriva bolii de Newcastle, care ar urma să fie achitată de proprietari.​

  5. Eliminarea unor puncte din Notă: Se solicită eliminarea anumitor prevederi considerate redundante sau care contravin altor acte normative, cum ar fi notificarea suplimentară a refuzului proprietarilor de a efectua anumite acțiuni sanitar-veterinare, având în vedere că aceste informații sunt deja incluse în documentele aferente acțiunilor respective.​

Textul integral al adresei trimise de catre CMVRo îl regăsiți mai jos. 

„Către: Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor
Domnului Președinte Dr. Alexandru Nicolae BOCIU

Referitor pe proiectul de „ORDIN pentru modificarea Ordinului președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor nr. 35/2016 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Programului acțiunilor de supraveghere, prevenire, control și eradicare a bolilor la animale, a celor transmisibile de la animale la om, protecția animalelor și protecția mediului, de identificare și înregistrare a bovinelor, suinelor, ovinelor, caprinelor și ecvideelor, precum și a Normelor metodologice de aplicare a Programului de supraveghere și control în domeniul siguranței alimentelor”, Colegiul Medicilor Veterinari vă transmite următoarele propuneri care vizează prevederile din „Anexa nr. 1 la Ordinul președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor nr. 35/2013”:

1. Litera f) a punctului 2 din Notă să se modifice și să aibă următorul cuprins:

"f) deținător de animale – operator definit la pct. 24 al art. 4 din Regulamentul (CE) 429/2016 ca fiind persoana responsabilă pentru sănătatea animalelor pe care le are în grijă cu obligația de a proteja atât animalele, cât și oamenii de boli transmisibile. Deținătorul de animale are animalele în posesie permanentă în calitate de proprietar de animale și/sau persoană fizică sau juridică ce are animalele în posesie temporară în calitate de îngrijitor al acestora, sau de persoană căreia i s-a încredințat îngrijirea acestora; această categorie include, fără a se limita la conducătorii grupurilor de animale, conducătorii mijloacelor de transport în care se găsesc animale, precum și administratorii exploatațiilor comerciale, de tip târguri sau expoziții de animale, tabere de vară, ferme de animale, centre de colectare a animalelor și abatoare;"

Motivare: pentru evitarea confuziilor, în condițiile în care regulamentul menționează operatorul și nu deținătorul sau proprietarul.

2. Punctul 11 din Notă să se modifice și să aibă următorul cuprins:

"11. Supravegherea statusului imun postvaccinal în cazul bolilor pentru care profilaxia este obligatorie și suportată de la bugetul de stat în cazul exploatațiilor nonprofesionale se realizează pe probe recoltate și decontate de către medicul veterinar de liberă practică împuternicit sub directa responsabilitate a medicului veterinar oficial, iar în cazul exploatațiilor comerciale, inclusiv a celor de tip A se realizează de medicul veterinar de liberă practică organizat în condițiile legii, împuternicit de DSVSA."

Motivare: pentru a evita munca benevolă impusă de către DSVSA-uri și decontarea unitară cu respectarea HG 1156/2013 cu modificările și completările ulterioare.

3. Primul paragraf al punctului 13 din Notă să se modifice și să aibă următorul cuprins:

"13. La carnasierele domestice, acțiunile sanitar-veterinare publice din Program se efectuează în campanie și sub forma vaccinărilor de completare, conform precizărilor tehnice din capitolul I secțiunea 9 pct. 3, numai la animalele identificate prin microcipare și care dețin carnete de sănătate, codul microcipului, seria și numărul carnetului de sănătate sunt înscrise în mod obligatoriu în documentul justificativ privind efectuarea acțiunilor sanitar-veterinare, pentru acceptarea plății acestora; fiecare consiliu județean, respectiv al municipiului București al Colegiului Medicilor Veterinari trebuie să dețină evidența carnetelor de sănătate furnizate către unitățile medical-veterinare care dețin contracte de concesiune și să o furnizeze Direcțiilor Sanitare-Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor județene, respectiv al municipiului București."

Motivare: în conformitate cu legislația în vigoare documentul de identificare pentru animalele de companie este pașaportul. Prin urmare nu putem impune eliberarea pașapoartelor în mod obligatoriu în condițiile în care se dețin carnete de sănătate și acestea sunt solicitate a fi menționate în decontul justificativ. Colegiul Medicilor Veterinari gestionează carnete de sănătate cu seria A doar pentru unitățile medical-veterinare care dețin contracte de concesiune.

4. Punctul 14 din Notă să se modifice și să aibă următorul cuprins:

"14. Costurile manoperei de prelevare a probelor, de vaccinare, de tuberculinare, analiza și examenele de laborator necesare realizării în exploatațiile nonprofesionale a acțiunilor sanitar-veterinare publice din Program se asigură din bugetul Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor. Costurile manoperei de prelevare a probelor de vaccinare (numai în exploatațiile comerciale de tip A), de tuberculinare, analiză și examene de laborator necesare realizării în exploatațiile comerciale a acțiunilor sanitar-veterinare publice din Program, se asigură din bugetul Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor."

Motivare: pentru corelare cu prevederile OG 42/2004 și HG 1417/2024.

5. Punctul 15 din Notă să se modifice și să aibă următorul cuprins:

"15. Prin excepție de la prevederile pct. 14, proprietarii animalelor suportă costurile aferente."

Motivare: trimiterea este greșită la pct.13.

6. Litera g) de la punctul 15 din Notă să se modifice și să aibă următorul cuprins:

"g) contravalorii vaccinului împotriva bolii de Newcastle și a manoperei de vaccinare în situația vaccinării la solicitarea proprietarilor;"

Motivare: având în vedere că vaccinarea rămâne obligatorie doar pe o rază de 3 km în jurul exploatațiilor comerciale, conform OG 42/2004 și HG 1417/2024, costul manoperei pentru vaccinare este suportat de la bugetul statului, iar cel al vaccinului de către proprietar întrucât el nu este menționat în actele normative de nivel superior menționate anterior.

7. Litera h) de la punctul 15 din Notă să se modifice și să aibă următorul cuprins:

"h) contravalorii vaccinului și manoperei de vaccinare antirabică a carnasierelor domestice în situația executării acesteia de către orice medic veterinar de liberă practică organizat în condițiile legii, la solicitarea și alegerea proprietarului și în afara campaniei prevăzute în Program;"

Motivare: conform OG 42/2004 și HG 1417/2024 costul manoperei pentru vaccin și cel al vaccinului este suportat de la bugetul statului, iar vaccinarea se efectuează doar pe animale identificate.

8. Punctul 33 din Notă se elimină.

Motivare: toate documentele aferente acțiunilor sanitar-veterinare menționează refuzul proprietarilor și prin urmare D.S.V.S.A. are cunoștință despre acest aspect, nefiind nevoie de o notificare suplimentară din partea concesionarului.

9. Punctul 39 din Notă să se modifice și să aibă următorul cuprins:

"39. În cazul acțiunilor imunoprofilactice se va ține cont, în mod obligatoriu, de schema de vaccinare, dar și de celelalte informații relevante din autorizația de comercializare a produsului medicinal veterinar imunologic utilizat."

Motivare: autorizația de comercializare a unui produs medicinal veterinar cuprinde rezumatul caracteristic al produsului, eticheta și prospectul, iar păstrarea lor în text reprezintă un pleonasm.

10. Punctul 47 din Notă să se modifice și să aibă următorul cuprins:

"47. Inspecțiile oficiale, în exploatațiile nonprofesionale, înregistrate/neînregistrate în SNIIA, cu scopul de a identifica animalele cu semne clinice de boli transmisibile ale bovinelor, porcinelor, ovinelor și caprinelor se desfășoară cu respectarea procedurii aprobate prin ordin al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor."

Motivare: pentru respectarea prevederilor din HG 1156/2013 cu modificările și completările ulterioare.

11. Punctul 48 din Notă să se modifice și să aibă următorul cuprins:

"48. Acțiunile sanitar-veterinare obligatorii prevăzute în Program și ale căror costuri nu sunt suportate de la bugetul de stat și care nu fac obiectul contractului de concesiune, pot fi efectuate de orice medic veterinar de liberă practică organizat în condițiile legii, cu respectarea legislației prezente în vigoare."

Motivare: pentru claritatea textului și respectarea legislației privind concesionarea unei activități sanitar-veterinare publice.

12. Punctele 49, 50 și 51 să se elimine.

Motivare: prevederile de la punctele 49 și 50 contravin prevederilor din OG 42/2004 și din HG 1156/2013 cu modificările și completările ulterioare care menționează modalitatea de finanțare. Acesta este un ordin de aprobare a normelor metodologice pentru punerea în aplicare a programelor aprobate prin HG 1156/2013, deci un act normativ tehnic sanitar-veterinar și nu economic.

Prevederea de la pct. 51 contravine Legii 160/1998 privind exercitarea profesiunii de medic veterinar. Eutanasierea animalelor reprezintă un act medical care poate fi executat de către medicii veterinari cu drept de liberă practică, membri ai CMV. În condițiile în care medicii veterinari oficiali s-au suspendat din CMV și nu mai au drept de liberă practică, nu mai au nici dreptul de a efectua activități veterinare.

13. Primul paragraf al punctului 54 să se elimine.

Motivare: aceeași ca la pct. 12.

14. La Capitolul I Acțiuni de supraveghere, prevenire, control și eradicare a bolilor la animale și a zoonozelor, la pct.4 pesta porcină africană, supravegherea activă la porcii mistreți, paragraful 4 să se elimine sintagma:
"medicii veterinari de liberă practică împuterniciți."

Motivare: nu există tarif stabilit în HG 1156/2013 cu modificările și completările ulterioare, în condițiile în care ați refuzat propunerea CMV în faza transparenței decizionale a proiectului pentru HG 1417/2024.

15. La Infecția cu complexul Mycobacterium tuberculosis (M. bovis, M. caprae, M. tuberculosis) la Bison ssp., Bos ssp., Bubalus ssp.

a) pct.2 de la supraveghere (nonprofesionale și comerciale) să se elimine:

Motivare: este lipsită de aplicabilitate iar prin contractul de concesiune sau împuternicire este o obligație clară.

b) la pct.3 de la supraveghere (nonprofesionale și comerciale) să se elimine sintagma:
"prevăzute în rezumatul caracteristicilor produsului, eticheta și prospectul";

Motivare: aceeași ca la pct.9.

c) toate bovinele pozitive și neconcludente să fie testate prin ELISA-γ-IFN.

Motivare: pentru diminuarea costurilor cu despăgubirile animalelor sacrificate fără ca boala să fie confirmată, pentru reducerea timpului de așteptare dintre testări și evitarea pierderilor economice ale fermierilor.

16. La Anemia infecțioasă ecvină:
"Programul pentru supravegherea și controlul anemiei infecțioase ecvine pe teritoriul României aprobat prin Ordinul nr. 3/2023 al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor."

Motivare: programul este deja aprobat și prin urmare trebuie trimiterea exactă la acesta.

17. La Zoonozele și agenții zoonotici care trebuie monitorizați, pct.6 6. Trichineloza și agenții acesteia:

a) pct.1 de la Precizări tehnice să se modifice și să aibă următorul cuprins:

"1. Medicul veterinar de liberă practică efectuează examenul prin trichineloscopie, iar medicul veterinar oficial din cadrul D.S.V.S.A. testul prin digestie artificială. Medicii veterinari care efectuează examenul prin trichineloscopie trebuie să facă dovada instruirii în acest sens. Certificatul este valabil timp de 3 ani. Instruirea se realizează de către D.S.V.S.A., I.D.S.A. sau I.I.S.P.V. după caz."

Motivare: trebuie precizat clar cine are dreptul legal să efectueze cele două teste pentru depistarea trichinelozei.

b) pct.3 de la Precizări tehnice să se modifice și să aibă următorul cuprins:

"3. Examenele de laborator se efectuează la unitățile în care se desfășoară activități de asistență medical-veterinară, L.S.V.S.A., I.D.S.A. și I.N.R."

Motivare: trebuie menționat corect cine poate efectua examenul trichineloscopic, nu doar cabinetele veterinare și să fie eliminată CSVSA, care nu are dreptul legal.

18. La pct.2 Infecția cu virusul bolii de Newcastle sau pseudopestei aviare din Secțiunea a 6-a Acțiuni imunologice obligatorii, de urgență sau opționale pentru unele boli la animale, pct.2 paragraful 2 din vaccinarea păsărilor din exploatațiile nonprofesionale să se modifice și să aibă următorul cuprins:

"Vaccinarea este obligatorie pentru păsările din exploatațiile nonprofesionale aflate pe o rază de 3 km în jurul exploatațiilor comerciale de păsări; aceasta se efectuează de către medicii veterinari de liberă practică împuterniciți, costul manoperei fiind suportat de la bugetul de stat, iar costul vaccinului este suportat de către proprietar."

Motivare: aceeași ca la pct.6.

19. La pct.2 Infecția cu virusul bolii de Newcastle sau pseudopestei aviare din Secțiunea a 6-a Acțiuni imunologice obligatorii, de urgență sau opționale pentru unele boli la animale, pct.2 paragraful 4 din vaccinarea păsărilor din exploatațiile nonprofesionale se elimină.

Motivare: măsurile de sancționare sunt prevăzute în HG 984/2004 și prin urmare prevederea este redundantă.

20. La pct.3 Infecția cu virusul rabic din Secțiunea a 6-a Acțiuni imunologice obligatorii, de urgență sau opționale pentru unele boli la animale, pct.2 de la Precizări tehnice, să se modifice și să aibă următorul cuprins:

*"2. Vaccinarea antirabică a câinilor și pisicilor în vârstă de peste 3 luni se realizează astfel:

A. prima vaccinare se efectuează începând cu vârsta de 3 luni, urmată de rapelul vaccinării până la vârsta de maxim 12 luni;

B.1 vaccinarea antirabică a câinilor și pisicilor în vârstă de peste 12 luni se realizează în județele aflate la granița României cu Ucraina și Republica Moldova (Satu Mare, Maramureș, Suceava, Botoșani, Iași, Vaslui, Galați, Tulcea), precum și în județele în care se confirmă infecția cu virusul rabic, se efectuează anual în perioada octombrie-decembrie dar nu mai târziu de un an de la ultima vaccinare, urmată de vaccinări de completare la animalele care nu au putut fi vaccinate, cu un vaccin care asigură o imunitate de cel puțin 12 de luni.

B.2. în celelalte județe ale țării, vaccinarea antirabică a câinilor și pisicilor în vârstă de peste 12 luni se realizează o dată la 2 ani, dar nu mai târziu de 24 de luni de la ultima vaccinare, cu un vaccin care asigură o imunitate de cel puțin 24 de luni."*

Motivare: este nevoie de claritate privind abordarea vaccinării după vârsta de 12 luni și de asigurarea imunității de către vaccinul utilizat de cel puțin 12 luni în cazul vaccinării anuale și de 24 de luni în cazul vaccinării la 2 ani.

21. La pct.3 Infecția cu virusul rabic din Secțiunea a 6-a Acțiuni imunologice obligatorii, de urgență sau opționale pentru unele boli la animale, pct.3 de la Precizări tehnice să se modifice și să aibă următorul cuprins:

*"3. La solicitarea proprietarilor, vaccinarea antirabică a câinilor, pisicilor și dihorilor în vârstă de peste 3 luni se realizează astfel:

A. prima vaccinare se efectuează începând cu vârsta de 3 luni, urmată de rapelul vaccinării până la vârsta de maxim 12 luni;"*

B. vaccinarea antirabică a câinilor și pisicilor în vârstă de peste 12 luni se realizează o dată la 1-3 ani în funcție de imunitatea oferită de vaccinul utilizat menționată în autorizația de comercializare, cu asigurarea continuității imunității. Decizia privind tipul de vaccin utilizat și intervalul vaccinării aparține medicului veterinar de liberă practică după informarea proprietarului."

Motivare: având în vedere că există vaccinuri care asigură imunitatea de la 1 an la 3 ani, în situația în care proprietarii solicită vaccinarea contra rabiei a carnasierelor și suportă toate costurile integral, este corect să existe posibilitatea practică a vaccinării la un interval de 1-3 ani în baza deciziei medicului veterinar de liberă practică după informarea corectă a proprietarilor.

22. La pct.3 Infecția cu virusul rabic din Secțiunea a 6-a Acțiuni imunologice obligatorii, de urgență sau opționale pentru unele boli la animale, pct.1 de la Precizări execuție să se modifice și să aibă următorul cuprins:

"1. Medicul veterinar de liberă practică împuternicit și autorizat conform Ordinului președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor nr. 1/2014 pentru aprobarea Normelor privind identificarea și înregistrarea câinilor cu stăpân, cu modificările și completările ulterioare, realizează vaccinarea profilactică a câinilor și pisicilor conform pct. 2 de la Precizările tehnice. Costurile vaccinării antirabice a câinilor și a pisicilor din timpul campaniei din octombrie-decembrie și timpului vaccinărilor de completare sunt suportate integral de la bugetul de stat."

Motivare: în condițiile în care la câinii fără stăpân costurile sunt suportate integral de la bugetul de stat, iar în situația câinilor cu stăpân proprietarii suportă contravaloarea vaccinului, considerăm normal, sensul să nu se aplice regulă la pisici și că și în cazul câinilor cu stăpân.

23. La SECTIUNEA A 11-A – INSPECȚIA ANIMALELOR DIN FIECARE EXPLOATAȚIE NONPROFESIONALĂ (*) se efectuează în perioada 1 februarie – 31 mai, cu excepția anului 2025 când se efectuează în perioada 1 septembrie – 30 noiembrie, la punctul 4 să adauge un nou subpunct 4.4 cu următorul conținut:

"4.4. exploatațiile nonprofesionale care sunt înregistrate în SNIIA, care au animale înregistrate în Baza națională de date, dar la data inspecției se constată că nu sunt prezente animale în exploatație."

Motivare: conform HG 1156/2013 cu modificările și completările ulterioare, Capitolul VII Inspecția animalelor din exploatațiile nonprofesionale și, consecutiv, operarea în SNIIA a mișcărilor și evenimentelor declarate de deținător cu ocazia inspecției animalelor, pct.3.
"Fiecare exploatație nonprofesională înregistrată în SNIIA trebuie inspectată cel puțin o dată pe an."

Trebuie menționat în titlul secțiunii că anul 2025 reprezintă o excepție privind efectuarea în toamnă a inspecțiilor în exploatații.

Considerăm că inspecția exploatațiilor nonprofesionale care dețin porcine ar trebui efectuată lunar pe o rază de 10 km în jurul exploatațiilor comerciale."

 Articole cu același subiect:

Articole similare

Noutăți Medicale

Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) a emis un comunicat prin care informează că în România sunt active 56 de focare de Pesta Micilor Rumegătoare (PMR),...

Noutăți Medicale

Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) a emis un comunicat de presă luni, 9 septembrie în care arată că, în România, mai sunt active 47 de focare de pestă...

Noutăți Business

Pe 19 noiembrie 2024, a intrat în vigoare Ordinul 171/2024, emis de Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA). Acesta aprobă Procedura de verificare și...

Noutăți Medicale

Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) a publicat pe website-ul instituției proiectul de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea Planului de urgență privind...

Noutăți Medicale

Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) a anunțat ieri confirmarea unui caz izolat de variolă ovină în România.

 

Noutăți Medicale FermaToate

Noutăți Medicale PETToate

Noutăți Medicale GeneraleToate

 

Acreditare CMVRO